👶 Αντιμετώπιση του Άγχους στην Προσχολική Ηλικία (3-6 ετών)




Σε αυτή την ηλικία, το άγχος είναι συχνά άγχος αποχωρισμού ή φόβος του αγνώστου και της αποτυχίας (να μην τα καταφέρουν να κάνουν αυτό που τους ζητείται).

📝 Συμβουλές για Γονείς
| Συμβουλή | Περιγραφή |
|---|---|
| Σταθερή Ρουτίνα | Φτιάξτε μια συγκεκριμένη ρουτίνα πριν την προπόνηση (π.χ., "τρώμε το σνακ, βάζουμε τις φόρμες, πάμε στο γήπεδο"). Η ρουτίνα προσφέρει ασφάλεια. |
| Ομαλή Μετάβαση | Κατά την πρώτη επαφή, μείνετε κοντά (όχι απαραίτητα στον αγωνιστικό χώρο) μέχρι το παιδί να εγκλιματιστεί. Μειώστε σταδιακά την παρουσία σας. |
| Θετική Ενίσχυση | Επιβραβεύστε τη συμμετοχή και την προσπάθεια, όχι την επίδοση. Π.χ. "Μπράβο που προσπάθησες να κάνεις το άλμα!". |
| Επιλογή Δραστηριότητας | Επιλέξτε αθλήματα που δίνουν έμφαση στο παιχνίδι και όχι στον αυστηρό ανταγωνισμό. |
| Αποφυγή Πίεσης | Μην πιέζετε το παιδί να συνεχίσει αν κλαίει ή αρνείται επίμονα. Δώστε του χρόνο και δοκιμάστε ξανά αργότερα ή σε άλλο άθλημα. |

🧠 Τεχνικές για το Παιδί
 * Χρησιμοποιήστε Αντικείμενα-Αγκυρες: Ένα αγαπημένο λούτρινο ζωάκι ή ένα μαντήλι μπορεί να λειτουργήσει ως "γέφυρα ασφάλειας" όσο εσείς λείπετε.
 * Παιχνίδι Ρόλων: Παίξτε στο σπίτι ότι κάνετε προπόνηση. Αυτό μειώνει το άγχος του αγνώστου.
 * "Είμαι Εδώ" (Τεχνική): Υπενθυμίστε του ότι, ακόμα κι αν δεν σας βλέπει, είστε κοντά και ότι θα επιστρέψετε.




👧 Αντιμετώπιση του Άγχους στη Σχολική Ηλικία (6-12 ετών)
Σε αυτή την ηλικία, το άγχος είναι πιο πολύπλοκο, καθώς σχετίζεται με την κοινωνική σύγκριση, τον φόβο της αποτυχίας και την κριτική από συμπαίκτες/προπονητές/γονείς.

📝 Συμβουλές για Γονείς & Προπονητές

| Θέμα | Συμβουλή | Στόχος |
|---|---|---|
| Εστίαση | Τονίστε τη Μάθηση και την Πρόοδο, όχι το σκορ ή τη νίκη. Κάθε λάθος είναι ευκαιρία. | Αλλαγή του ορισμού της "επιτυχίας". |
| Αυτονομία | Αφήστε το παιδί να έχει τον έλεγχο της εμπειρίας του. Π.χ. "Πώς πιστεύεις ότι έπαιξες σήμερα;". | Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης. |
| Επικοινωνία | Αναγνωρίστε τα συναισθήματά του. Π.χ. "Καταλαβαίνω ότι νιώθεις νευρικότητα πριν τον αγώνα". | Επικύρωση του συναισθήματος (Validation). |
| Διαχείριση Λαθών | Αποφύγετε τη σωρευτική κριτική. Συζητήστε ένα πράγμα που μπορεί να βελτιώσει, με θετικό τρόπο. | Αποφυγή ντροπής και απογοήτευσης. |

🧘 Τεχνικές Διαχείρισης Άγχους (Για το Παιδί)

 * Αναπνευστικές Ασκήσεις: Διδάξτε του τη "Διαφραγματική Αναπνοή" (όπως φουσκώνει και ξεφουσκώνει ένα μπαλόνι η κοιλιά του). Να την εφαρμόζει 3-4 φορές πριν την έναρξη του αγώνα.
 * Θετική Αυτο-Ομιλία (Self-Talk): Αντικαταστήστε τις αρνητικές σκέψεις ("Θα τα κάνω θάλασσα") με θετικές ("Είμαι δυνατός/ή", "Θα προσπαθήσω το καλύτερο"). Μπορεί να χρησιμοποιήσει μια "λέξη-κλειδί" (π.χ., "ΗΡΕΜΑ") για να επανέλθει στο παρόν.
 * Οραματισμός (Mental Rehearsal): Ζητήστε του να οραματιστεί νοερά μια επιτυχημένη εκτέλεση της κίνησης ή του αγώνα, εστιάζοντας στην αίσθηση και όχι στο αποτέλεσμα.
Εάν το άγχος είναι πολύ έντονο και επηρεάζει σημαντικά τη λειτουργικότητα του παιδιού (π.χ., έχει σωματικά συμπτώματα, αρνείται να πάει στην προπόνηση), ίσως είναι χρήσιμη η συμβουλή ενός παιδοψυχολόγου ή αθλητικού ψυχολόγου.




Πηγή: apidanos.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο