Αναρτήσεις

Εικόνα
Μυϊκή Συστολή Δομή του σκελετικού μυός   Ο μυς αποτελείται από πολλές  μυϊκές ίνες, κάθε μυϊκή ίνα από πολλά μυϊονίδια  και κάθε μυϊονίδιο από πολλά σαρκομέρια. Το σαρκομέριο είναι η λειτουργική μονάδα του συσταλτικού συστήματος του μυός. Το σαρκομέριο αποτελείται από παχιά και λεπτά μυονημάτια , που περιέχουν πρωτεΐνη της μυοσίνης και ακτίνης. Το νημάτιο της μυοσίνης φέρει εγκάρσιες γέφυρες , που όταν ενώνονται με την ακτίνη γίνονται φορείς της μυϊκής συστολής. Το μυονίδιο περιβάλλεται από το σαρκοσωληνοτό σύστημα, που από τη μια μεριά αποθηκεύεται σε ειδικές δεξαμενές ασβέστιο (απαραίτητος ηλεκτρολύτης για τη μυϊκή συστολή), και από την άλλη, διευκολύνει τη γρήγορη μετάδοση του δυναμικού ενέργειας σε όλη τη μυϊκή ίνα. Μηχανισμός της μυϊκής συστολής  Η μυϊκή συστολή είναι αποτέλεσμα της παράλληλης ολίσθησης των μυονηματίων της ακτίνης πάνω στα μυονημάτια της μυοσίνης. Έτσι, κατά τη μυϊκή συστολή, η μεταβολή του μήκους του μυός δε συνεπάγεται και την αλλαγ...
Εικόνα
 Μυϊκή απόδοση  Ανάπτυξη της μυϊκής δύναμης   Στο σχεδιασμό ενός προγράμματος για τη βελτίωση της μυϊκής δύναμης πρέπει να λαμβάνονται υπόψη, τόσο οι αρχές της επιβάρυνσης και εξειδίκευσης, όσο και η ένταση, η διάρκεια και η συχνότητα των προπονητικών ερεθισμάτων. Η μυϊκή δύναμη μπορεί να βελτιωθεί με μια μέγιστη ισομετρική συστολή διαρκείας ενός δευτερολέπτου κάθε ημέρα. Ο χρόνος που απαιτείται για να φθάσει ο μυς το όριο δύναμής του εξαρτάται από την αρχική του δύναμη. Η ικανότητα του μυός να προσαρμόζεται στα κατάλληλα προπονητικά ερεθίσματα και να αυξάνει τη δύναμή του, εξαρτάται από τη μυϊκή ομάδα, την ηλικία, το φύλο του ατόμου και επηρεάζεται από την υπεριώδη ακτινοβολία.   Υπάρχει αλληλεπίδραση των προπονητικών ερεθισμάτων. Με "ερεθίσματα δύναμης" βελτιώνεται ταυτόχρονα και η μυϊκή αντοχή, ενώ με "ερεθίσματα αντοχής" βελτιώνεται κύρια η μυϊκή αντοχή. Ταυτόχρονη εφαρμογή δύο διαφορετικών προγραμμάτων που αποβλέπουν ξεχωριστά στη βελτίωση της μυϊκής δύναμης κα...
Εικόνα
Μυϊκός πόνος    Ένα σύνηθες φαινόμενο που παρατηρείται σε αθλητές και, ιδιαίτερα, σε αγύμναστα άτομα, που μετά από καθιστική ζωή αρχίζουν να γυμνάζονται απότομα με μεγάλες επιβαρύνσεις, είναι το μυϊκό άλγος ή πόνος. Πόνος που αισθάνονται τα άτομα αυτά ώρες ή ημέρες μετά από έντονη προπόνηση και χαρακτηρίζεται από μυϊκή αδυναμία, πιάσιμο των μυών, δυσκαμψία, πόνος, ευπάθεια και γενικά επώδινα ερεθίσματα που συνοδεύουν τη μυϊκή συστολή. Ο μυϊκός πόνος μπορεί να είναι προσωρινός ή καθυστερημένος. Ο Προσωρινός πόνος παρατηρείται μετά από εξαντλητική προπόνηση, διαρκεί περίπου δύο ώρες και έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της μέγιστης δύναμης. Ο πόνος αυτός δεν είναι ιδιαίτερα οδυνηρός και επιδεινώνεται με την άσκηση.  Γενεσιουργός του αιτίας φαίνεται να είναι η συσσώρευση των προϊόντων του μεταβολισμού στους μυς και  κύρια του γαλακτικού οξέος, καθώς και η μεταφορά ιόντων καλίου στο εξωκυτταρικό περιβάλλον, που προκαλούν οίδημα και ερεθίζουν τις αισθητικές νευρικές απολήξει...
Εικόνα
Μυϊκή Απόδοση   Πρακτικές εφαρμογές   Η γνώση λειτουργίας του μυός και των παραγόντων που επηρεάζουν την απόδοσή του έχει άμεση εφαρμογή στην πράξη. Επειδή η μυϊκή δύναμη αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της αθλητικής απόδοσης, είναι απαραίτητο να αποσαφηνιστούν όλες οι πτυχές που σχετίζονται με την ανάπτυξη της μυϊκής δύναμης, τη διατήρησή της και την αναδρομή της. Παρόλο που έχουν διεξαχθεί πολλές έρευνες το τελευταίο μισό του 20ου αιώνα πάνω σε αυτό το θέμα, υπάρχουν ακόμη πολλά αναπάντητα ερωτήματα που σχετίζονται, κατά κύριο λόγο, με τη μεθοδική προσέγγιση στη μεγιστοποίηση των προπονητικών ερεθισμάτων. Μελλοντικές έρευνες, με πρακτικό προσανατολισμό, θα φωτίσουν τις σκοτεινές πλευρές των προβλημάτων αυτών. Ερώτηση : Με ποιο προπονητικό πρόγραμμα μπορεί να αναπτυχθεί πιο αποτελεσματικά η μυϊκή δύναμη σε αθλητές;  Απάντηση : Τα προγράμματα για την ανάπτυξη της δύναμης είναι τα ισομετρικά, τα ισοκινητικά, τα ισοτονικά και τα πλειομετρικά. Το καθένα παρουσιάζει πλεονεκτήματα κ...
Εικόνα
Χωρίς αντοχή δεν θα τα καταφέρουμε    Ο δρόμος αντοχής επιτρέπει την ανάπτυξη και ενίσχυση του καρδιοαγγειακού συστήματος. Από αυτήν εξαρτάται η επιτυχία κατά την ανάπτυξη της δύναμης και της ταχύτητας : οποιοδήποτε είδος προπόνησης έχει από το κυκλοφορικό σύστημα απαιτήσεις που σχετίζονται με την αντοχή.   Σε αντίθετη περίπτωση, ο οργανισμός μας δεν θα μπορεί να ανεχθεί τις επιβαρύνσεις που δεχόμαστε για να πετύχουμε θετική επίδοση. Ο οργανισμός μας έχει πλεονέκτημα, όταν μπορεί να προσαρμόζεται εύκολα στη λήψη επιβαρύνσεων αντοχής και αυτό διευκολύνει την ενίσχυση των μυών, της καρδιάς και την αύξηση του όγκου των πνευμόνων.   Αυτό σημαίνει ότι ο δρόμος αντοχής πρέπει να είναι αναπόσπαστο μέρος του προπονητικού μας προγράμματος. Όμως, οι ασχολίες με την αντοχή δεν γίνονται με ενθουσιασμό.   Η υπερβολική σημασία στους δρόμους μεγάλων αποστάσεων μπορεί να γίνει εμπόδιο για την ανάπτυξη της ταχύτητας.   Γι' αυτό, μην κάνετε κατάχρηση στους δρόμους αντοχής, μ...
Εικόνα
Βασικός παράγοντας του διοικείν η πειθαρχία    Η πειθαρχία της τάξης και της ομάδας είναι ίσως ο πιο βασικός παράγοντας και το πιο κύριο μέτρο της αξίας του έργου της οργάνωσης και διοίκησης.  Ο γυμναστής - προπονητής, στην όλη εργασία του για τη καλή διοίκηση των μαθητών - αθλητών, πρέπει να μάθει σε αυτούς να εργάζονται και να συνεργάζονται με πειθαρχία και τάξη και να διεγείρει τα ενδιαφέροντα και τον ενθουσιασμό τους με συμμόρφωση και τακτική μέσα σε θετικά μέτρα.  Η πειθαρχία για αυτούς πρέπει να είναι συνειδητή, να νοείται σαν μια διαταγή - απόφαση ευθυκρισίας, με αντικειμενικό κίνητρο την πρόοδο σε όλους τους τομείς.  Ο γυμναστής, παρόλη την καλή του θέληση, δεν πρέπει να ανέχεται την απειθαρχία. Θα πρέπει να προλαβαίνει τέτοιες καταστάσεις, οι οποίες καταστρέφουν το έργο του και οδηγούν στην αποτυχία των σχεδίων του. Οι απειθάρχητοι μαθητές - αθλητές παρουσιάζουν φυσική νωθρότητα, δισταγμό πάντα στις διαθέσεις τους, αβεβαιότητες, διαφωνίες και γενικά προ...
Εικόνα
Ο ΓΝΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ ΓΥΜΝΑΣΤΗ - ΠΡΟΠΟΝΗΤΗ Οι απαραίτητες γνώσεις του για τη θεμελίωση του έργου του   Η επιστημονική κατάρτιση είναι απαραίτητη για τη θεμελίωση και ανάπτυξη του έργου του γυμναστή. Αν αυτός δεν κατέχει, εκτός της κυρίας του εργασίας σε ικανοποιητικό βαθμό, επιστημονικές γνώσεις, συναφείς προς την επιστήμη του, αν δηλαδή δεν είναι μελετητής της ψυχολογίας και γνώστης της παιδαγωγικής, δεν μπορεί να μεταδώσει επιστήμη, αλλά μια απλή εμπειρία. Αν δεν γνωρίζει τις ψυχολογικές απαιτήσεις και δεν κατέχει την ψυχική εξέλιξη του παιδιού, της νέας, του εφήβου, του αθλητή και πρωταθλητή, θα σπαταλά πολύτιμο χρόνο, θα κτίζει επάνω στην άμμο.  Ο ριζικές αλλοιώσεις και μεταλλαγές σε όλους τους τομείς, δηλαδή στο σωματικό, στο ψυχικό, στο πνευματικό και στο διανοητικό, γίνονται αιτία δημιουργίας πολλών προβλημάτων στο παιδί και κυρίως στον έφηβο. Η γνώση των προβλημάτων αυτών είναι πολύ απαραίτητη σε κάθε άνθρωπο που έρχεται σε επαφή με την εφηβική ψυχή και ιδιαίτερα στ...