Αναρτήσεις

Εικόνα
Ανατομικά, φυσιολογικά και ψυχολογικά χαρακτηριστικά κατά την αναπτυξιακή ηλικία Μέρος 3ον Τάσεις ανάπτυξης Το ύψος και το βάρος αναπτύσσονται σε φάσεις παρά σε συνέχεια. Υπάρχουν φάσεις αύξησης σε ύψος και αύξησης σε περίμετρο. Αυτή η τάση μπορεί να παρατηρηθεί επίσης στη σχέση μεγέθους και βάρους μεταξύ ορισμένων μελών του σώματος και στο σώμα σα σύνολο. Η αυξητική καμπύλη διαφόρων μετρήσεων μήκους, εύρους και περιμέτρου σε μια ομάδα αγοριών ηλικίας 8 μέχρι 14 χρονών σε σχέση με το ύψος τους, παρουσιάζεται στο παρακάτω σχήμα.   Αυτές οι αλλαγές έχουν μια ορισμένη επίδραση στην εξέλιξη της αθλητικής απόδοσης. Είναι εξυπηρετικό να χρησιμοποιούμε δείκτες της σωματικής διάπλασης (πηλίκα) ή πολύπλοκων χαρακτηριστικών αυτής (σύνολα διαφόρων σωματικών χαρακτηριστικών, συνήθως σχετικά με το βάρος, μήκος και περίμετρο), σαν έτοιμες αναφορές για να έχουμε γρήγορη πληροφόρηση για ορισμένα είδη ανάπτυξης, επειδή μπορούν να μας δώσουν μια πιο καθαρή εικόνα των τάσεων της εξάρτησης της σωματικ...
Εικόνα
Ανατομικά, φυσιολογικά και ψυχολογικά χαρακτηριστικά κατά την ανάπτυξη Μέρος 2ον Ανάπτυξη σωματικών διαστάσεων Ποσοτικά επαρκείς στατιστικές υπάρχουν συνήθως μόνο σχετικά με το ύψος και το βάρος, γιατί από τη μια μεριά η πιο εμπεριστατωμένες μελέτες θέλουν πολλή δουλεία και από την άλλη οι μετρήσεις υπόκεινται σε σχετικά γρήγορες μεταβολές. Ο Marcusson και ο Oehmisch μέτρησαν το ύψος, το βάρος και την περίμετρο του θώρακα σε παιδιά από 3 έως 7 χρονών στη Λαοκρατική Δημοκρατία της Γερμανίας μεταξύ του 1956 και 1958. Ο Oehmisch πραγματοποίησε μια παρόμοια έρευνα δέκα χρόνια αργότερα. Οι αποκλίσεις από το μέσο όρο των μετρήσεων ή των ποσοστών που φαίνονται σε διάφορους πίνακες δεν αποτελούν ανωμαλίες, αλλά απλά, είναι ένδειξη της θέσης του ατόμου σε σχέση με το γενικό όρο. Μόνο ένας γιατρός είναι σε θέση ν' αναγνωρίζει τα ρευστά όρια μεταξύ μιας φυσιολογικής τιμής και εκείνης που θα μπορούσε να σημαίνει μια παθολογική ανάπτυξη και αυτό μπορεί να γίνει με σιγουριά μόνο με μελέτες που κ...
Εικόνα
Ανατομικά, φυσιολογικά και ψυχολογικά χαρακτηριστικά κατά την αναπτυξιακή ηλικία Για να πετύχουμε μεγαλύτερες βελτιώσεις στην απόδοση, θα πρέπει να ενθαρρύνουμε όσο το δυνατό, περισσότερους νέους και παιδιά, να παίρνουν μέρος στην αθλητική προπόνηση. Αυτή η περίοδος της ζωής τους χαρακτηρίζεται από έντονη αύξηση και ωρίμανση των οργανικών λειτουργιών, ανάπτυξη της προσωπικότητας του νέου ανθρώπου και αύξηση της ικανότητας για κινητική μάθηση. Επειδή τα παιδιά και οι νέοι μαθαίνουν εύκολα όσα τους διδάσκονται στη προπόνηση, αυτή είναι η ηλικία που μπορούν να μπουν οι βάσεις για να επιτύχουν κορυφαίες επιδόσεις αργότερα στη ζωή τους κι έτσι πιστεύουμε πως είναι χρήσιμη μια προσεκτικότερη διερεύνηση αυτών των χαρακτηριστικών, αφού είναι ουσιαστικά και μέρος των εκπαιδευτικών και προπονητικών στόχων που συνδέονται με τη προπόνηση. Ανατομικά χαρακτηριστικά και διάπλαση Η πορεία μέχρι την ενηλικίωση διαρκεί περίπου είκοσι χρόνια. Αυτό είναι ένα μακρύ, αλλά απαραίτητο χρονικό διάστημα, στο οπ...
Εικόνα
Επιλογή ταλέντων με βάση τη προσαρμοστικότητα Η αθλητική κλίση ενός ατόμου μπορεί να καθοριστεί μόνο κατά τη πορεία της προπόνησης σ' ένα επιλεγμένο άθλημα, έτσι ώστε τα επόμενα βήματα για τον καθορισμό της κλίσης να βασίζονται σε απαιτήσεις, ειδικές για το άθλημα στο οποίο πρόκειται να ειδικευθεί ο αθλητής. Για τον καθορισμό της κλίσης ενός αθλητή θα πρέπει να στοχεύουμε στην ανάλυση της ανάπτυξης των σημαντικών παραγόντων απόδοσης του αθλητή, πάνω στους οποίους συγκεντρώνεται η προπόνηση, και να βγάζουμε συμπεράσματα από την ανάλυση αυτή, σχετικά με το βαθμό κλίσης. Στη πράξη χρησιμοποιεί κανείς ορισμένους δείκτες για να επιλέξει κατάλληλους αθλητές. Οι δείκτες αυτοί, βασισμένοι στους ουσιώδεις κρίσιμους παράγοντες, αντικειμενικοποιούν τη πορεία εξέλιξης του νεαρού αθλητή. Όταν κάνει κανείς μια αξιολόγηση, θα πρέπει να ξεκινά από την υπόθεση πως η προηγούμενη προπόνηση υπήρξε υψηλού ποσοτικού και ποιοτικού επιπέδου. Τα χρόνια προπόνησης, η ωρίμανση και η ηλικία θα πρέπει πάντοτε ...
Εικόνα
Επιλογή ταλέντων με βάση τους κύριους παράγοντες απόδοσης  Ο σκοπός της πρώτης φάσης της διαλογής και επιλογής είναι να διακρίνουμε μέσα από ένα μεγάλο αριθμό μαθητών εκείνα τα παιδιά και τους νέους που ξεχωρίζουν γενικά μέσα στην ομάδα σχετικά με ορισμένους κρίσιμους παράγοντες απόδοσης. Αυτοί είναι αποφασιστικοί παράγοντες απόδοσης, βασικοί για περαιτέρω ανάπτυξη. Πρέπει να θεωρούνται σαν ενδεικτικοί ενός ορισμένου επιπέδου απόδοσης και ενός ορισμένου βαθμού προδιάθεσης. Ο πρωταρχικός στόχος είναι να καθοριστούν εκείνοι οι παράγοντες απόδοσης, που μπορούν να επιβεβαιωθούν χωρίς πολλή προσπάθεια, αν δοθεί η κατάλληλη πληροφόρηση. Οι κύριοι παράγοντες που γνωρίζουμε σήμερα είναι οι ακόλουθοι : Ύψος και βάρος Πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει πως το ύψος και το βάρος των αθλητών είναι σημαντικός παράγοντας για την πραγματοποίηση υψηλών επιδόσεων. Αυτό αληθεύει, για παράδειγμα, σε μερικά αγωνίσματα στίβου, διάφορες αθλοπαιδιές, στη κολύμβηση και σε άλλα είδη αθλημάτων. Είναι σημαντικό...
Εικόνα
Αρχές επιλογής αθλητικών ταλέντων   Η επιλογή των νέων ταλέντων αρχίζει με την υποχρεωτική άθληση στο σχολείο και κατά τις άλλες αθλητικές δραστηριότητες σε ομίλους : με αυστηρή διαλογή (κοσκίνισμα) μέσα από το πλαίσιο της οργάνωσης Αγώνων και Πρωταθλημάτων, όπου παίρνουν μέρος παιδιά και νέοι  κατά τη διάρκεια ειδικών αγώνων Στη συνέχεια θα περιγραφούν οι θεωρητικές αρχές που είναι απαραίτητες γι' έναν σωστό καθορισμό της καταλληλότητας : Οι ικανότητες ενός νέου θα πρέπει ν' αναλύονται με  πολλούς τρόπους. Μια σφαιρική ανάλυση της σωματικής και διανοητικής ικανότητας είναι η βάση για να ξεχωρίζουμε και να επιλέγουμε νέους ανθρώπους που υποτίθεται μπορούν να φτάσουν στ' απαιτούμενα επίπεδα της αθλητικής απόδοσης. Η ανάλυση έχει σκοπό την εξέταση της αναπτυσσόμενης προσωπικότητας των μαθητών στις καθημερινές τους εμπειρίες στη δουλειά και στο σχολείο, στον αθλητισμό και στο παιχνίδι. Η επιλογή θα πρέπει να γίνει με την έννοια της αξιολόγησης του γενικού και του ειδικού τελ...
Εικόνα
Τι είναι αθλητικό ταλέντο   Ο άμεσος σκοπός της αναγνώρισης του ταλέντου είναι η πρόγνωση, με μεγάλο ποσοστό πιθανότητας, αν θα είναι ή όχι ικανός ένας αθλητής να συμπληρώσει επιτυχώς το προπονητικό πρόγραμμα νέων σ' ένα ορισμένο αγώνισμα έτσι, ώστε να μπορέσει, με μια λογική βεβαιότητα, ν' ανταπεξέλθει στα επόμενα στάδια της προπόνησης. Όσο γρηγορότερα ένα νέο άτομο δείχνει πως είναι κατάλληλο για προπόνηση και πως έχει την ικανότητα να μαθαίνει, τόσο μεγαλύτερη επιτυχία θα έχει στην ολοκλήρωση του προπονητικού προγράμματος νέων. Αυτό θα δώσει στον νέο αθλητή περισσότερο χρόνο για προπόνηση προτού φθάσει στην ηλικία της κορυφαίας απόδοσης και θα έχει μια θετική διαρκή επίδραση στη προπονητική του εκπαίδευση. Ανακεφαλαιώνοντας μπορούμε να πούμε ότι η ανίχνευση του ταλέντου είναι μια διαδικασία καθορισμού των προϋποθέσεων της απόδοσης (ικανοτήτων), τις οποίες πρέπει να έχει το άτομο για να φθάσει σ' ένα υψηλό επίπεδο απόδοσης και οι οποίες πρέπει ν' αναγνωριστούν με τη χ...