Αρχές επιλογής αθλητικών ταλέντων



 
Η επιλογή των νέων ταλέντων αρχίζει με την υποχρεωτική άθληση στο σχολείο και κατά τις άλλες αθλητικές δραστηριότητες σε ομίλους :
  • με αυστηρή διαλογή (κοσκίνισμα)
  • μέσα από το πλαίσιο της οργάνωσης Αγώνων και Πρωταθλημάτων, όπου παίρνουν μέρος παιδιά και νέοι 
  • κατά τη διάρκεια ειδικών αγώνων
Στη συνέχεια θα περιγραφούν οι θεωρητικές αρχές που είναι απαραίτητες γι' έναν σωστό καθορισμό της καταλληλότητας :

Οι ικανότητες ενός νέου θα πρέπει ν' αναλύονται με  πολλούς τρόπους.

Μια σφαιρική ανάλυση της σωματικής και διανοητικής ικανότητας είναι η βάση για να ξεχωρίζουμε και να επιλέγουμε νέους ανθρώπους που υποτίθεται μπορούν να φτάσουν στ' απαιτούμενα επίπεδα της αθλητικής απόδοσης. Η ανάλυση έχει σκοπό την εξέταση της αναπτυσσόμενης προσωπικότητας των μαθητών στις καθημερινές τους εμπειρίες στη δουλειά και στο σχολείο, στον αθλητισμό και στο παιχνίδι.

Η επιλογή θα πρέπει να γίνει με την έννοια της αξιολόγησης του γενικού και του ειδικού τελέντου, σε δύο φάσεις :

Στη πρώτη φάση όλα τα παιδιά που έχουν μια καλή γενική αθλητική ικανότητα επιλέγονται. Ακολουθεί μια επιλογή βασισμένη σε ικανότητες, ειδικές για μια κατηγορία αθλημάτων, έχοντα υπόψη τις ατομικές σωματικές ικανότητες των παιδιών και τη δυνατότητα των παιδιών ν' αναπτυχθούν σ' ορισμένα αθλήματα. Αυτό δείχνει πως παιδιά με αθλητικό ταλέντο, που πρόκειται να σταλούν σε ειδικά προπονητικά κέντρα, δε γίνεται ποτέ να επιλεγούν από μια απλή αξιολόγηση του βαθμού της ανάπτυξης των σημαντικών παραγόντων απόδοσης.
Ο καθορισμός των υπαρχόντων ικανοτήτων θα πρέπει να γίνει αντικειμενικά μέσα από :
  • ποικίλες και συνδυασμένες δοκιμασίες του υπάρχοντος επιπέδου απόδοσης.
  • κάνοντας τα παιδιά να πάρουν μέρος σε διάφορες μορφές προπόνησης για να δούμε σε πιο βαθμό αναπτύσσονται.


Η επιλογή πρέπει να βασίζεται σ' εκείνους τους σημαντικούς παράγοντες απόδοσης, που παίζουν έναν αποφασιστικό ρόλο στην επιτυχία μιας κορυφαίας αθλητικής επίδοσης.

Αυτοί οι σημαντικοί παράγοντες είναι κυρίως του είδους του οποίου ο βαθμός της εκδήλωσης εξαρτάται πολύ από την κληρονομική προδιάθεση ενός ατόμου. Συμπεριλαμβάνουν :
  • ανθρωπομετρικά χαρακτηριστικά, όπως ύψος και συσχετίσεις μεταξύ ορισμένων σωματικών παραμέτρων
  • μερικές σωματικές ικανότητες όπως ταχύτητα, συναρμογή και ικανότητες στις αθλοπαιδιές
Οι διαφορές στο βαθμό εκδήλωσης αυτών των χαρακτηριστικών και ικανοτήτων, οφείλονται γενικά στη συμμετοχή στα υποχρεωτικά αθλήματα στο σχολείο. Εφόσον το σχολικό πρόγραμμα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού είναι το ίδιο σ' ολόκληρη τη χώρα, μπορούμε να βγάλουμε σχετικά αξιόπιστα συμπεράσματα όσον αφορά την ατομική δυνατότητα.

Ο βαθμός της εκδήλωσης σημαντικών παραγόντων απόδοσης θα πρέπει ν' αξιολογείται σε σχέση με το ατομικό επίπεδο της σωματικής ανάπτυξης.

Έχει αποδειχθεί πως ανάμεσα στους μαθητές της ίδιας ηλικίας υπάρχουν μερικοί που αναπτύσσονται νωρίτερα και μερικοί που αναπτύσσονται αργότερα, μάλιστα ορισμένοι απ' αυτούς είναι πολύ προχωρημένοι, ενώ άλλοι καθυστερούν, μένοντας αρκετά πίσω από το μέσο όρο. Τέτοιες διαφορές στο επίπεδο της βιολογικής ωριμότητας έχουν κάποια επίδραση στην αθλητική απόδοση ενός ατόμου. Αυτό σημαίνει πως είναι  βασικό ν' αξιολογείται η απόδοση ενός ατόμου, καθώς και τα χαρακτηριστικά της απόδοσής του, σε σχέση με το επίπεδο της βιολογικής του ανάπτυξης. Με αυτό τον τρόπο, μπορεί να ξεπεραστεί μια αναξιόπιστη αξιολόγηση, βασισμένη μόνο στην ηλικία. Λαμβάνοντας υπόψη το βιολογικό επίπεδο ανάπτυξης, μπορούν να γίνουν ορισμένα αξιόπιστα προγνωστικά σχετικά με την αθλητική δυνατότητα των παιδιών.

 

Η επιλογή θα πρέπει να γίνεται με βάση μια πλήρη αξιολόγηση του επιπέδου της ανάπτυξης και των δυνατοτήτων της προσωπικότητας του νέου παιδιού, που συμμετέχει στον αθλητισμό.

Μ' αυτό στο νου, θα πρέπει κανείς να υπολογίσει τις συνθήκες μέσα στις οποίες μεγάλωσε το παιδί που πρόκειται να αξιολογηθεί. Οι αποφάσεις δε θα πρέπει να παίρνονται με βάση μόνο τους εμφανείς παράγοντες απόδοσης. Αν γίνεται αυτό υπάρχει πάντοτε ο κίνδυνος να παραβλέψουμε μερικά ταλαντούχα παιδιά.
Για να ελαχιστοποιήσουμε τον αριθμό των λανθασμένων αποφάσεων ή να τις αποκλείσουμε εντελώς, θα πρέπει να προσέξουμε πολύ κατά την αξιολόγησή των :
  • τη νοοτροπία προς την άθληση, στο σπίτι και στο σχολείο
  • το προσωπικό ενδιαφέρον του παιδιού για τον αθλητισμό
  • τη συμμετοχή στον αθλητισμό έξω από το σχολείο
  • τη συμμετοχή του παιδιού στις δραστηριότητες του συνόλου της τάξης
  • τα δυνατά σημεία της απόδοσης του παιδιού στο σχολείο.
Πηγή : ΠΡΟΠΟΝΗΤΙΚΗ - ΜΕΓΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ
D. HARRE
 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο