Επιλογή ταλέντων με βάση τους κύριους παράγοντες απόδοσης



 Ο σκοπός της πρώτης φάσης της διαλογής και επιλογής είναι να διακρίνουμε μέσα από ένα μεγάλο αριθμό μαθητών εκείνα τα παιδιά και τους νέους που ξεχωρίζουν γενικά μέσα στην ομάδα σχετικά με ορισμένους κρίσιμους παράγοντες απόδοσης. Αυτοί είναι αποφασιστικοί παράγοντες απόδοσης, βασικοί για περαιτέρω ανάπτυξη. Πρέπει να θεωρούνται σαν ενδεικτικοί ενός ορισμένου επιπέδου απόδοσης και ενός ορισμένου βαθμού προδιάθεσης. Ο πρωταρχικός στόχος είναι να καθοριστούν εκείνοι οι παράγοντες απόδοσης, που μπορούν να επιβεβαιωθούν χωρίς πολλή προσπάθεια, αν δοθεί η κατάλληλη πληροφόρηση. Οι κύριοι παράγοντες που γνωρίζουμε σήμερα είναι οι ακόλουθοι :

Ύψος και βάρος



Πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει πως το ύψος και το βάρος των αθλητών είναι σημαντικός παράγοντας για την πραγματοποίηση υψηλών επιδόσεων. Αυτό αληθεύει, για παράδειγμα, σε μερικά αγωνίσματα στίβου, διάφορες αθλοπαιδιές, στη κολύμβηση και σε άλλα είδη αθλημάτων. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πόσο ψηλός και βαρύς θα γίνει ένας νέος ή ένα παιδί, όταν φθάσει στην ενηλικίωση. Να μερικοί πρόχειροι κανόνες που επιτρέπουν μια πρόβλεψη, με ορισμένα περιθώρια, αλλά με αρκετά μεγάλο βαθμό πιθανότητας, σχετικά με το αν τα παιδιά θα γίνουν αρκετά μεγαλόσωμοι για ν' ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις των επιλεγμένων τους αθλημάτων, όταν μεγαλώσουν :
  • παιδιά που είναι ψηλά πριν από την εφηβεία είναι σε γενικότητα ψηλά και ως ενήλικες
  • παιδιά που ο ένας ή και οι δυο τους γονείς είναι ψηλοί, γίνονται συχνά ψηλότερα από το μέσο όρο ως ενήλικες.


Ταχύτητα δρόμου


 
Αναλύσεις της αθλητικής επίδοσης πρωταθλητών στους δρόμους μικρών αποστάσεων έχουν δείξει ότι υπήρξαν μεταξύ των γρηγορότερων δρομέων κατά τη παιδική τους ηλικία. Μέχρι ένα ορισμένο βαθμό, η ταχύτητα ενός ατόμου είναι και μία ένδειξη της ταχοδυναμικής ικανότητας και σε άλλες αθλητικές δραστηριότητες. Επειδή η ταχοδυναμική ικανότητα απαιτείται σε όλα σχεδόν τ' αθλήματα, όπως και η ικανότητα να τρέχει κανείς γρήγορα, τα παιδιά που μπορούν και τρέχουν καλά ή σχεδόν καλά θα πρέπει να επιλέγονται από τα μικρά τους χρόνια.

Αντοχή


Η ικανότητα για δρόμους μακρών αποστάσεων αντανακλά το βαθμό στον οποίο ορισμένα παιδιά έχουν αντοχή στο παρόν ή δυνητικά στο μέλλον. Η απόδοση στα 800 ή στα 1500 μέτρα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να κρίνουμε την αντοχή κάποιου ατόμου στους δρόμους μεσαίων και μακρών αποστάσεων, στην κολύμβηση, στη χιονοδρομία και σε άλλα αθλήματα.

Συναρμογή





Οι νέοι αθλητές που ειδικεύονται σε αθλήματα με έμφαση στη τεχνική, όπως στις καλλιτεχνικές παγοδρομίες, στη γυμναστική, στη ρυθμική γυμναστική και στις καταδύσεις πρέπει απαραίτητα να έχουν πάνω απ' όλα μια καλή ικανότητα στη κινητική μάθηση.
Η ικανότητα για γρήγορη μάθηση καθορισμένων κινητικών στόχων ή αριθμών μονάδων ασκήσεων ή οι επαναλήψεις που πρέπει να κάνει κανείς για να μάθει ένα  κινητικό έργο, είναι το κριτήριο της ικανότητας για κινητική μάθηση. Οι άλλες ικανότητες συναρμογής, και ιδιαίτερα η ικανότητα για τον έλεγχο των κινήσεων, έχουν επίσης κάποια επίδραση στην ικανότητα μάθησης των κινήσεων. Αυτή η ικανότητα διαφαίνεται κάπως κατά τη προπόνηση, η οποία είναι κομμένη και ραμμένη στα μέτρα των κινητικών στόχων του συγκεκριμένου αθλήματος ή της κατηγορίας αθλημάτων. Παίζει ένα σημαντικό ρόλο ιδιαίτερα στη γυμναστική, στις καταδύσεις, στη πάλη και στη πυγμαχία, καθώς και στις αθλοπαιδιές. Φαίνεται πολύ καθαρά από τους βαθμούς που παίρνουν οι μαθητές στη γυμναστική.



Ικανότητα στις αθλοπαιδιές




Η ικανότητα ν' αναλύει κανείς γρήγορα διάφορες καταστάσεις στους αγώνες προβλέποντας τις εξελίξεις και αντιδρώντας με το σωστό τρόπο θεωρείται ως ένας σημαντικός παράγοντας απόδοσης. Τ' αθλήματα στα οποία η ικανότητα αυτή είναι ουσιαστική περιλαμβάνουν τη πάλη, τη πυγμαχία και το τζούντο. Μπορούμε να τη διακρίνουμε από τους βαθμούς που παίρνουν οι μαθητές στις αθλοπαιδιές.



Αθλητική πολυμορφία


Όλοι οι μαθητές που έχουν καλές επιδόσεις στους μαθητικούς αγώνες πρέπει να καταγράφονται, διότι τ' αποτελέσματα αυτά δείχνουν πως τα παιδιά αυτά έχουν αναπτύξει ικανότητες που ξεπερνούν το μέσο όρο στους σχολικούς και τοπικούς αγώνες. Έχοντας υπόψη πως δεν είναι άμεσα φανερό κάτω από ποιές συνθήκες έχουν επιτευχθεί τέτοιες επιδόσεις, αυτά τα παιδιά και οι νέοι θα πρέπει να εξεταστούν ακόμα περισσότερο, για να καθοριστεί αν έχουν πράγματι ικανότητες, ή αν η καλή τους απόδοση οφείλεται απλά σε ένα ποσοτικά και ποιοτικά υψηλότερο επίπεδο αθλητικής προετοιμασίας. Πολλοί εξέχοντες αθλητές έχουν κάνει, όπως είναι γνωστό, στη παιδική τους ηλικία, εξαιρετικές και πολύμορφες επιδόσεις, ή έχουν επιτύχει σπουδαίες επιδόσεις σ' αγώνες.
Τη διαλογή και επιλογή, που βασίζεται στους κύριους παράγοντες, ακολουθεί μια περαιτέρω πορεία επιλογής. Αρχίζουμε με την απόκτηση περισσότερων πληροφοριών για την αθλητική προδιάθεση των παιδιών. Τέτοιες πληροφορίες μπορεί να είναι :

Πληροφορίες για το προηγούμενο αθλητικό ιστορικό

Τέτοιες πληροφορίες μπορεί να σχετίζονται με τον αριθμό όσων έχουν ήδη επιλεγεί για προπόνηση και παίρνουν μέρος σε αγώνες κανονικούς, με το πόσες φορές την εβδομάδα παρακολουθούν τις προπονητικές συναντήσεις, το ενδιαφέρον για κάποιο άθλημα, το ενδιαφέρον των γονιών τους σχετικά με την αθλητική τους ανάπτυξη, η βαθμολογία στη κολύμβηση, στη γυμναστική, στο στίβο και σε άλλα αθλήματα.

Πληροφορίες σχετικά με την ανώτατη σωματική τους επίδοση

Θα πρέπει να εξακριβώνουμε τις ανώτατες επιδόσεις των παιδιών που ξεδιαλέχτηκαν, την απόδοσή τους στις γενικές ασκήσεις (δρόμος 60, 800 ή 1500 μέτρων, τριπλούν, αναρριχήσεις, έλξεις, ανακάμψεις). Αυτές οι πληροφορίες θα πρέπει να  ληφθούν υπόψη σε σχέση με τη προπονητική επιβάρυνση που έχουν δεχθεί τα παιδιά.

Πηγή : ΠΡΟΠΟΝΗΤΙΚΗ - ΜΕΓΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ
D. HARRE 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο