Οι γενικές ασκήσεις



Οι γενικές ασκήσεις προάγουν την επιδεξιότητα, τη συναρμογή και την τακτική της απόδοσης ενός αθλητή με ποικίλους τρόπους. Αυτό σημαίνει ότι το ποσό της σκληρής προπόνησης μπορεί ν' αυξηθεί συστηματικά. Αυτές είναι βασικά στοιχεία, πάνω στην οποία μπορούν να χτιστούν οι μακρόχρονες επιδόσεις και με τη σειρά τους να δώσουν στον αθλητή την ικανότητα ν' ανταπεξέλθει στην εκτεταμένη και έντονη δουλειά μέσω ειδικών προπονητικών ασκήσεων, όταν γίνεται προπόνηση υψηλών επιπέδων. Οι γενικές ασκήσεις έχουν επομένως πολύ μεγάλη σπουδαιότητα, όταν προπονούμε αθλητές που βρίσκονται στην ανάπτυξη και ιδιαίτερα στη βασική και προκαταρκτική προπόνηση. Οι ασκήσεις πρέπει να διαλέγονται και να προγραμματίζονται ανάλογα με τη μορφή της κίνησης και τα χαρακτηριστικά της επιφόρτισης με τέτοιο τρόπο, που ανάλογα από το στόχο και το περιεχόμενο, τα στοιχεία της απόδοσης που απαιτούνται αργότερα σα βάση για μια εξειδικευμένη απόδοση, να μπορούν ν' αναπτυχθούν. Είναι επομένως απαραίτητο η γενική αθλητική εκπαίδευση που επιτεύχθηκε από γενικές προπονητικές ασκήσεις να κατευθύνεται προοδευτικά προς μια καθορισμένη μορφή αθλήματος ή αγωνίσματος, αμέσως μόλις αποφασιστεί η σωστή ειδικότητα.


Η καθολική ικανότητα των πιο νέων αθλητών περιέχει και μια υπολογίσιμη και σταθερή αύξηση της αθλητικής απόδοσης, ακόμα και όταν υπερισχύουν οι γενικές προπονητικές ασκήσεις. Μ' αυτό το τρόπο μπορούν να υπάρξουν επίσης αποθέματα με τη χρήση ειδικών προπονητικών μορφών (αγωνιστική άσκηση, ειδική άσκηση Ι) στη σωστή ώρα (προπόνηση υψηλής απόδοσης).
Προς το τέλος της προπόνησης των νέων αθλητών και κατά την προπόνηση υψηλής απόδοσης, η επίδραση των γενικών ασκήσεων προπόνησης για την προώθηση της ανάπτυξης της απόδοσης για ένα συγκεκριμένο άθλημα μειώνεται βαθμιαία. Όμως, οι γενικές ασκήσεις δε γίνονται περιττές. Ο κύριος σκοπός τους είναι να εμπεδώσουν μια ακολουθία λειτουργιών, ικανοτήτων, επιδεξιοτήτων και ιδιοτήτων που αναπτύχθηκαν με τη βοήθειά τους. Επιπρόσθετα, είναι οι κύριες προπονητικές μέθοδοι για την επιτάχυνση της αποκατάστασης.



 Τ' ακόλουθα είναι λόγοι για να συμπεριληφθούν οι γενικές ασκήσεις στη προπόνηση, με σκοπό τη βελτίωση της απόδοσης στ' αγωνιστικά αθλήματα :

1. Η μάθηση και η πρακτική διαφόρων ακολουθιών κινήσεων βελτιώνει τη συναρμογή. Μ' αυτό τον τρόπο ο αθλητής μπορεί ν' αποκτήσει πιο πολύπλοκες τεχνικές και να φτάσει σ' ένα μεγαλύτερο επίπεδο τελειότητας. Αυτό είναι επίσης δυνατό με τη μετατροπή των στοιχείων από προηγούμενα αποκτημένες επιδεξιότητες σε νέα είδη σειρών κίνησης. Μια πολύπλευρη εκπαίδευση στις τεχνικές των αθλημάτων έχει μεγάλη σπουδαιότητα για όλα τ' αθλήματα, ιδιαίτερα για εκείνα που προφανώς δεν έχουν πολύπλοκες απαιτήσεις συναρμογής των κινήσεων (αθλήματα αντοχής, ταχύτητας και ισχύος), λόγω της σχετικά ομοιόμορφης ακολουθίας των κινήσεών τους.
2. Τα σώματα των παιδιών και των νέων μεγαλώνουν συνέχεια. Τα οστά και οι σύνδεσμοι τείνουν να είναι εύθραυστα και μπορεί να καταπονηθούν υπερβολικά από την ακραία εξειδίκευση. Οι νέοι αθλητές που τείνουν να παραμελούν τις γενικές ασκήσεις και συγκεντρώνονται σε σκληρή εξειδικευμένη προπόνηση έχουν περισσότερες πιθανότητες να τραυματίζονται απ' ότι οι αθλητές που έχουν ένα πιο ποικίλο πρόγραμμα. Ο κίνδυνος της παραφόρτωσης ομοιόμορφα επιβαρυμένων μυών, τενόντων, αρθρώσεων και οστών είναι επομένως ιδιαίτερα πιθανός. Οι νεαροί αθλητές μπορεί ν' αντέχουν σ' έντονη προπόνηση, αν το ποσό αυξάνεται συστηματικά και συνεχώς χρησιμοποιώντας πολύπλευρες ασκήσεις.


3. Η αντοχή επιφόρτισης και ο ρυθμός αποκατάστασης εξαρτώνται, μεταξύ άλλων, από μια πάνω από το μέσο όρο ικανότητα της καρδιάς και του κυκλοφορικού συστήματος. Σε πολλά αθλήματα και αγωνίσματα, ειδικές μορφές άσκησης για απαραίτητες προσαρμογές δεν είναι αρκετά αποτελεσματικές (γυμναστική, πάλη, πυγμαχία, άρση βαρών, αντισφαίριση, κλπ.) και αυτό κάνει αναγκαίο να συμπεριληφθούν στο προπονητικό πρόγραμμα διάφοροι κύκλοι ασκήσεων και αθλοπαιδιών για την ανάπτυξη της αντοχής.
4 Οι αγωνιστικές ασκήσεις και οι ειδικές ασκήσεις έχουν κάποιες απαιτήσεις και πάνω απ' όλα δυναμώνουν όλους τους μύες που πρέπει να εκτελέσουν την κύρια εργασία. Άλλοι μύες καθυστερούν ν' αναπτυχθούν και δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν πλήρως στη λειτουργία τους μέσα στην ακολουθία της κίνησης. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τους κοιλιακούς και τους ραχιαίους μύες, οι οποίοι σχετίζονται με όλες τις κινήσεις. Επομένως, γενικές ασκήσεις πρέπει να εκτελούνται για να βοηθήσουν στο δυνάμωμα αυτών ειδικά των μυών.



5. Η αξία των γενικών ασκήσεων βρίσκεται επίσης και στη θετική επίδραση που ασκούν οι αθλοπαιδιές (ενεργή ψυχαγωγία). Επομένως, θα συμβουλεύαμε την εισαγωγή, για παράδειγμα, τέτοιων ασκήσεων κατά τη πορεία και κατά το τέλος μακρών προπονητικών συναντήσεων για να εξαλείψουμε τα συμπτώματα του καμάτου γρηγορότερα. Επίσης, ακόμα περισσότερα μικρής διάρκειας προπονητικά προγράμματα, που αποτελούνται σχεδόν ολοκληρωτικά από γενικές ασκήσεις, χρησιμοποιούνται για ενεργή ψυχαγωγία. Συνεισφέρουν πάνω απ' όλα στην αλλαγή και προλαμβάνουν την εμφάνιση του κορεσμού, κάτι που μπορεί εύκολα να γίνει, ιδιαίτερα με τη καθημερινή προπόνηση. Μπορούμε να επιτύχουμε μια σημαντική ευεργετική επίδραση, αν η χρήση των γενικών ασκήσεων συνδυάζεται με μια ταυτόχρονη αλλαγή περιβάλλοντος (μαθήματα χειμερινών αθλημάτων, αθλητικές δραστηριότητες που γίνονται σε κλειστό χώρο για αθλητές που αγωνίζονται σε κλειστό χώρο).



 6. Τέλος, οι γενικές ασκήσεις συνεισφέρουν στη διατήρηση ενός υψηλού σωματικού και πνευματικού επιπέδου απόδοσης, αν οι εξωτερικές συνθήκες (κλιματικοί παράγοντες, τραυματισμοί κλπ.) καθιστούν τις ειδικές προπονητικές ασκήσεις απαγορευτικές.
7. Η χρήση ποικίλων γενικών ασκήσεων στην αρχή της προπόνησης βοηθάει επίσης στο ν' αναγνωρίζεται ευκολότερα η καταλληλότητα των νεαρών αθλητών για ένα συγκεκριμένο άθλημα ή αγώνισμα. Η αναλογία των μεθόδων της ειδικής και γενικής προπόνησης στο σύνολο της δουλειάς πρέπει να καθοριστεί, λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικές απαιτήσεις των ατομικών αθλημάτων ή αγωνισμάτων, τους στόχους και τις υποχρεώσεις των ατομικών προπονητικών φάσεων, τους μακροκύκλους, τις περιόδους και τα στάδια, και το επίπεδο της ατομικής απόδοσης των αθλητών.

Πηγή : ΠΡΟΠΟΝΗΤΙΚΗ - ΜΕΓΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ
D. HARRE

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο