Εφηβικό Μπάσκετ
Μεθοδολογικές υποδείξεις για την εκμάθηση κινητικών ενεργειών
Τα κίνητρα (motivation)
Κίνητρα ονομάζονται εκείνα τα προτρεπτικά ελατήρια, που ωθούν στη δραστηριοποίηση. Είναι το πρωταρχικό στοιχείο στη δομή της κάθε δραστηριότητας. Τα άλλα στοιχεία της ίδιας δομής είναι οι στόχοι, στην πραγμάτωση των οποίων κατευθύνεται η δραστηριότητα, τα μέσα, ,ε τη βοήθεια των οποίων γίνεται η πραγμάτωση αυτής της δραστηριότητας και τα αποτελέσματά της.
Είναι γνωστός μάλλον ο ισχυρισμός, που βέβαια είναι απόλυτα σωστός από παιδαγωγική σκοπιά και σύμφωνα με τον οποίο τον μαθητή/αθλητή με ισχυρά κίνητρα, ούτε ο δάσκαλος και οι παιδαγωγικοί μέθοδοι, που εφαρμόζει, δε θα μπορέσουν να τον εμποδίσουν να πετύχει τους στόχους της μάθησης. Ίσως, ο κάθε προπονητής μπορεί να αναφέρει παραδείγματα παικτών που δίνουν την εντύπωση μετρίων ικανοτήτων στη πρώτη ματιά και καταφέρνουν να γίνουν απ' τους καλύτερους, προπονούμενοι μόνοι τους πέρα απ' το πρόγραμμα των κύριων, βασικών προπονήσεων. Το κίνητρο, απ' αυτή την άποψη, αποτελεί το πιο σημαντικό στοιχείο, που εξασφαλίζει την επιτυχία στη προπονητική διαδικασία.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, ο προπονητής μπορεί να καλλιεργήσει τα κίνητρα του παίκτη, υπογραμμίζοντάς του προβλήματα, η λύση των οποίων είναι συνδεδεμένη με τα συμφέροντα όλης της ομάδας γενικά. Απ' αυτή την άποψη ο προπονητής του μπάσκετ βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση σε σχέση με τους συναδέλφους των ατομικών αθλημάτων. Παρά το γεγονός αυτό, δεν πρέπει να θεωρεί κανείς, ότι ο ομαδικός χαρακτήρας της δραστηριότητας στο μπάσκετ, απαλλάσσει τον προπονητή από την αναγκαιότητα προσέλκυσης της προσοχής της διοίκησης και της κοινής γνώμης στον τομέα αυτόν. Ο αγώνας για το κύρος της ομάδας αυξάνει τα κίνητρα της προπονητικής δραστηριότητας των παικτών. Στις μεθόδους καλλιέργειας των κινήτρων των παικτών/μαθητών συγκαταλέγεται και η αξιολόγηση των ενεργειών τους από τον προπονητή, με τη μορφή των επαίνων ή επιπλήξεων. Σίγουρα, αυτές οι μέθοδοι είναι αποτελεσματικότερες από την έντονα απαθή αντίδραση του προπονητή στις προσπάθειες των παικτών. Η απάντηση στην ερώτηση, σε ποιο βαθμό πρέπει να χρησιμοποιεί κανείς τους επαίνους και τις επιπλήξεις εξαρτάται από τις απαιτήσεις της συγκεκριμένης παιδαγωγικής στιγμής ή από τις προσωπικές ιδιαιτερότητες του παίκτη. Απ' αυτή την άποψη η συμπεριφορά του προπονητή πρέπει να είναι αρκετά ευέλικτη.
Πηγή : ΕΦΗΒΙΚΟ ΜΠΑΣΚΕΤ
E. R. GIACHONTOV

Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου