Προπόνηση ενηλίκων



 
1ο θέμα

Ο "κύριος προπονητικός στόχος" του πρώτου σταδίου προπόνησης είναι η πολύπλευρη βασική εξάσκηση, όπου πολυπλευρικότητα δε σημαίνει παραμέληση του ειδικού αγωνίσματος, αλλά εννοείται ότι αυτό το στάδιο θα πρέπει να υποστηρίζει πολύπλευρα τη διαδικασία ανάπτυξης των παιδιών και ταυτόχρονα να προετοιμάζει για τις απαιτήσεις του αθλήματος, σε ότι αφορά την τεχνική και τη φυσική κατάσταση. Οι επιμέρους στόχοι, αυτού του "κύριου στόχου", προκύπτουν από τον ακόλουθο πίνακα.

Κύριος προπονητικός στόχος : «πολύπλευρη βασική εξάσκηση»

 

Τεχνικοκινητικοί στόχοι/περιεχόμενα

Συναρμοστικοί στόχοι/περιεχόμενα

Στόχοι/περιεχόμενα φυσικής κατάστασης

«Γενική μορφή των ειδικών τεχνικών στοιχείων»

 

            -   Προασκήσεις

       - Διευκόλυνση κατά την      εκτέλεση της τεχνικής

«Πολύπλευρη εξάσκηση συναρμοστικών ικανοτήτων

 

            -  Ασκήσεις αντίδρασης

            - Ασκήσεις ισορροπίας

            -  Ασκήσεις ρυθμού

«Έναρξη ανάπτυξης μιας γενικής βάσης στη φυσική κατάσταση»

 

           -  Ταχύτητα

            - Αλτική/ριπτική δύναμη

            - Δύναμη αναρρίχησης/στήριξης

            -  Βασική αντοχή

 

1ος προβληματισμός

Ο κύριος στόχος "πολύπλευρη βασική εξάσκηση" εντάσσεται στην αρχή μιας μακροπρόθεσμης προπονητικής διαδικασίας. Αυτό σημαίνει ότι κατά την έναρξη της ενασχόλησης μ' ένα άθλημα (όπως τζούντο, καταδύσεις, αλπικό σκι, ποδόσφαιρο, καλλιτεχνικό πατινάζ κ.α.), δηλαδή κατά την εκμάθηση της γενικής μορφής των κύριων δεξιοτήτων αυτού του αθλήματος, το μεγαλύτερο βάρος της προπονητικής διαδικασίας για την ανάπτυξη της απόδοσης, θα πρέπει να δίνεται στην εξάσκηση των συναρμοστικών ικανοτήτων . Επίσης, η ατομική ανάπτυξη θα πρέπει να υποστηρίζεται μέσα από πολύπλευρα ερεθίσματα επιβαρύνσεων φυσικής κατάστασης.

Συζήτηση

Η έμφαση στην εξάσκηση των συναρμοστικών ικανοτήτων, στα πλαίσια αυτού του πρώτου προπονητικού στόχου, κατά την έναρξη της προπόνησης, αιτιολογείται από το γεγονός ότι η πλήρης ανάπτυξη των συναρμοστικών ικανοτήτων επηρεάζει τον ρυθμό και την ποιότητα εκμάθησης των αθλητικών δεξιοτήτων, ενώ επίσης καθορίζει το βαθμό εκμετάλλευσης των φυσικών ικανοτήτων και βοηθά το άτομο να ανταποκριθεί με επιτυχία σε διάφορες καταστάσεις, τόσο στον αθλητισμό, όσο και στην καθημερινή ζωή. Αυτός είναι ο προπονητικός-μεθοδικός λόγος, βάσει του οποίου θα πρέπει η "ψυχοκινητική βασική εξάσκηση" να βρίσκεται στην αρχή της μακροχρόνιας διαδικασίας ανάπτυξης της αθλητικής απόδοσης. Υπάρχει όμως κι ένας δεύτερος λόγος, που είναι οντογενετικός, βασίζεται δηλαδή στην πορεία ανάπτυξης του ανθρώπου. Έτσι, οι προϋποθέσεις για την επίτευξη επιδόσεων συναρμογής, αναπτύσσονται εντονότερα μέχρι την ηλικία των 11 - 12 ετών, οπότε επιτυγχάνεται ήδη, περίπου το 80% ή και περισσότερο των δυνατοτήτων ανάπτυξής τους.

Σημείο προσοχής

Στην αρχή της μακροχρόνιας προπονητικής διαδικασίας και της συστηματικής ανάπτυξης της αθλητικής απόδοσης, θα πρέπει για προπονητικούς-μεθοδικούς και οντογενετικούς λόγους, να εντάσσεται η πολύπλευρη και σύνθετη εξάσκηση των συναρμοστικών ικανοτήτων.

Αν παραληφθεί αυτή η φάση εξάσκησης, προκύπτουν ελλείμματα, ήδη στην αρχή της ανάπτυξης της απόδοσης, με αποτέλεσμα, κατά τη διάρκεια των επόμενων σταδίων προπόνησης, να μην μπορεί πλέον να εξασφαλιστεί η ευνοϊκότερη δυνατή ανάπτυξή της.

Επεξήγηση

Αυτή η συνθήκη θα πρέπει να αιτιολογηθεί λεπτομερέστερα. Από διάφορες έρευνες της σχολής του Grefswald και του Πανεπιστημίου του Kassel φαίνεται ότι, ολόκληρο το εύρος της βασικής κινητικής ικανότητας (κινητική ευφυΐα), το οποίο είναι σε θέση να επιτύχουν τα παιδιά, καθορίζεται ήδη από την προσχολική και την πρώιμη σχολική ηλικία. Επίσης έχει καταδειχτεί, ότι μια συστηματική και πολύπλευρη εξάσκηση όλου του φάσματος των συναρμοστικών ικανοτήτων, οδηγεί σε μεγαλύτερες επιτυχίες κινητικής μάθησης και σε συντομότερους χρόνους μάθησης, δηλαδή σε μια ουσιαστική βελτίωση της γενικής ικανότητας κινητικής μάθησης.

Πηγή: ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ & ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 

Dietrich Martin


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο