Συνοπτική παρουσίαση
Προβληματισμός
Το παρουσιαζόμενο μοντέλο ανάπτυξης της αθλητικής απόδοσης έχει ως στόχο, να συστηματοποιήσει με τον ιδανικότερο τρόπο την προπονητική διαδικασία στην παιδική και εφηβική ηλικία και να διαγράψει ένα συνοπτικό πλαίσιο για τη διαμόρφωση της προπόνησης στην παιδική και εφηβική ηλικία.
Συζήτηση
Ωστόσο θα πρέπει να αναγνωριστεί, ότι μια τέτοια πολυετής προπονητική διαδικασία, διαμορφωμένη με μια συστηματική διαδοχή στόχων, δεν μπόρεσε μέχρι τώρα να εξασφαλιστεί και να αιτιολογηθεί επαρκώς μέσα από την προπονητική επιστήμη. Εντούτοις, βάσει πρακτικών εμπειριών, επιβεβαιώνεται ότι η ανάπτυξη της αθλητικής απόδοσης διεξάγεται συνεχόμενα και αποτελεσματικά, όταν ακολουθείται η νομοτελειακή διαδικασία ανάπτυξης, που περιγράφηκε παραπάνω υπό την έννοια των διαδοχικών σταδίων προπόνησης. Η παρακάτω εικόνα παρουσιάζει, για μια ακόμη φορά την αλληλεπίδραση και τη διαδοχική ακολουθία των προπονητικών στόχων.
Για ατομικούς λόγους κάθε φορά του αθλούμενου και εξαιτίας της μη κατάλληλης οργάνωσης της προπονητικής ωστόσο, η ανάπτυξη της απόδοσης δεν πραγματοποιείται με μια ιδανική διαδοχή των σταδίων προπόνησης, όπως παριστάνεται στο παράδειγμα /(α) της παραπάνω εικόνας. Η έναρξη της προπόνησης πραγματοποιείται κατά κανόνα αργότερα, οι προηγούμενες εμπειρίες είναι πολλαπλές και οι ειδικές συνθήκες ανάπτυξης διαφορετικές. Σε αυτήν την περίπτωση δεν άρρεται βέβαια η διαδοχική σειρά των σταδίων προπόνησης, προκύπτει όμως μια αλληλοεπικάλυψή τους, όπως στο παράδειγμα (β). Δυστυχώς αυτή η ανάγκη αλληλοεπικάλυψης των σταδίων προπόνησης συχνά παραβλέπεται στην πράξη και έτσι τα παιδιά διατρέχουν τον κίνδυνο μιας πρόωρης εξειδίκευσης, δηλαδή να προετοιμαστούν πολύ μονόπλευρα και κατ' ευθείαν για ένα συγκεκριμένο άθλημα.
Η ανάπτυξη της αθλητικής απόδοσης θα πρέπει λοιπόν να σχεδιάζεται μακροχρόνια. Ξεκινά στην παιδική ηλικία και διεξάγεται νομοτελειακά υπό την έννοια μιας συγκεκριμένης διαδοχικής ακολουθίας των διαφόρων προπονητικών στόχων, που προπονητικά-μεθοδικά υλοποιείται μέσα από στάδια προπόνησης.
Οι στόχοι είναι σχετικά ανεξάρτητοι από την ηλικία, ενώ για ορισμένα αθλήματα υπάρχουν ιδιαίτερα ευνοϊκές φάσεις της ηλικίας, στις οποίες μπορούν να υλοποιηθούν αυτοί οι στόχοι.
Ωστόσο υπάρχουν σημαντικές ατομικές διαφορές, ώστε το μοντέλο ανάπτυξης της απόδοσης, θα πρέπει να λαμβάνεται απλά ως πλαίσιο προσανατολισμού και όχι ως "δόγμα" που θα πρέπει να ακολουθηθεί πιστά.
Πηγή: ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Dietrich Martin
.jpg)

Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου