Διαμόρφωση των περιεχομένων της προπόνησης - προβληματισμοί



Προβληματισμός

Όπως περιγράφηκε, οι προπονητικοί στόχοι είναι βέβαια σχετικά ανεξάρτητοι από την ηλικία, όχι όμως και η διαμόρφωση των περιεχομένων της προπόνησης. Το είδος, ο τρόπος και οι μορφές με τις οποίες επιτυγχάνονται αυτοί οι προπονητικοί στόχοι, δε θα πρέπει μόνο να προσαρμόζονται στις προηγούμενες εμπειρίες, στα διάφορα στάδια ανάπτυξης, τη διαφορετική ιδιοσυγκρασία, την ικανότητα κινητικής μάθησης και καθοδήγησης και τις κινητικές ικανότητες, αλλά θα πρέπει και να υποστηρίζουν την ανάπτυξή τους και να αποκλείουν πιθανές κακώσεις. 

Αξιολόγηση

Κατά την προπόνηση στην παιδική ηλικία, οι ανεξάρτητοι από την ηλικία προπονητικοί στόχοι συνδέονται λοιπόν, σ' ένα συνολικό μοντέλο προπόνησης, με μια μεθοδική διαμόρφωση των περιεχομένων, κατάλληλη για κάθε στάδιο ανάπτυξης.
Σχέδιο σύζευξης κατά την προπόνηση στην παιδική ηλικία

Συστηματική διαδοχική σειρά  προπονητικών στόχων, ανεξάρτητων από την ηλικία

Μεθοδική διαμόρφωση των περιεχομένων, ανάλογα με το ψυχοσωματικό επίπεδο ανάπτυξης                                                                

Παράδειγμα

Αυτό επιχειρούμε να το εξηγήσουμε με τη βοήθεια ενός παραδείγματος : τόσο για έναν 7χρονο, όσο και για έναν 11χρονο αρχάριο στο άλμα στο σκι, είναι κοινός ένας από τους επιμέρους στόχους στο πρώτο στάδιο προπόνησης, δηλαδή η "σύνδεση των κινήσεων φοράς-άλματος-προσγείωσης σε μικρά αναχώματα χιονιού". Ο σχεδιασμός όμως της προπόνησης και των ασκήσεων, που οδηγεί σε αυτόν το στόχο, είναι φυσικά διαφορετικός για τις δύο αυτές περιπτώσεις.
Ο 7χρονος ασκείται με  τα κανονικά παιδικά σκι και τις συνηθισμένες του μπότες. το έδαφος επιλέγεται σχετικά επίπεδο, ώστε η ταχύτητα της άσκησης να  μην είναι πολύ υψηλή, να  μην το φοβίζει και, σύμφωνα με την ικανότητα αντίδρασής του, να επιτρέπει άλματα μέχρι 10 μέτρα. Το παιδί δέχεται λίγες συγκεκριμένες κινητικές υποδείξεις και πρέπει απλά να ξεκινήσει την πορεία του, να πηδήξει πάνω από το ανάχωμα και να συνεχίσει την πορεία του χωρίς πτώση. Δοκιμάζοντας, πρέπει να διαπιστώσει πώς θα εκτελέσει καλύτερα τον στόχο του.
Στον 11χρονο η εξοικείωση με το άλμα στο σκι γίνεται διαφορετικά. Ασκείται αμέσως με παιδικά σκι άλματος, με μπότες άλματος και θα πρέπει να τα καταφέρει με αυτόν τον ασυνήθιστο εξοπλισμό. Ανάλογα με το θάρρος του, την αντιμετώπιση του κινδύνου σύμφωνα με την ηλικία του και την υψηλή ικανότητα αντίδρασής του, προσαρμόζεται αμέσως σε πιο απότομα εδάφη, με υψηλότερες ταχύτητες. Έτσι, μαθαίνει από την αρχή τη σωστή θέση κατά το άλμα, τα σκι, τη στάση κατά τη φορά, ασκείται ήδη από την αρχή σε αναχώματα χιονιού που ανέρχονται περίπου στα 8 έως 15 μέτρα και αν είναι δυνατόν, αμέσως σε 3 διαδοχικά αναχώματα, με μια σχετικά υψηλή ταχύτητα, που τον αναγκάζουν να προσαρμόζεται πολλές φορές στο ρυθμό : φορά-άλμα-προσγείωση κτλ.

Συζήτηση

Ο πρώτος προπονητικός στόχος, τις περισσότερες φορές επιτυγχάνεται από τους 11χρονους και η πρόοδος της απόδοσής τους είναι μεγαλύτερη και ταχύτερη. Το ερώτημα, αν η νωρίτερη έναρξη είναι ευνοϊκότερη δεν μπορεί να απαντηθεί εδώ, μια κι εδώ ασχολούμαστε με τα περιεχόμενα κατά τη δόμηση της προπόνησης.

Πηγή: ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ 
Dietrich Martin

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο