Ειδικά προπονητικά περιεχόμενα ανάλογα με το στάδιο ανάπτυξης
Ανασκόπηση
α) Προσχολική ηλικία
Η κινητική ανάπτυξη των παιδιών προσχολικής ηλικίας διεξάγεται κυρίως στο σπίτι και στο "δρόμο", παρ' όλο που ίσως ήδη συμμετέχουν σε προπονήσεις παγοδρομίας ή σκι ή είναι ήδη μέλη ενός συλλόγου ενόργανης γυμναστικής ή τζούντο και συμμετέχουν συστηματικά στις ώρες άσκησης. Έτσι, οι καθηγητές φυσικής αγωγής θα πρέπει από την πλευρά τους να συμβουλεύουν τους γονείς των αθλούμενων παιδιών, ώστε να δρουν εξισορροπιστικά στην περισσότερο ή λιγότερο ρυθμιζόμενη από κανόνες άσκηση στον σύλλογο, και να παρέχουν στα παιδιά αρκετές ευκαιρίες για κινητικά παιχνίδια, να τα παροτρύνουν για κολύμβηση, σκι, πατινάζ, ποδηλασία, αθλοπαιδιές, κ.α. Ακόμη, να τους παρέχουν δυνατότητες παιχνιδιού μέσα σε ομάδες που ανταποκρίνονται στην ανάγκη τους για κοινωνικότητα, στην οποία επίσης θα πρέπει να δίνονται πολλά ερεθίσματα. Αυτή η προπόνηση είναι κατάλληλη για τα παιδιά.
Ακόμη κι αν, σε αθλήματα όπως το τζούντο, το καλλιτεχνικό πατινάζ, το αλπικό σκι, η ενόργανη γυμναστική, η κολύμβηση κ.α., έχει αρχίσει η προπόνηση ήδη σε αυτή την ηλικία, θα πρέπει ακόμη και σε αυτή την περίπτωση να διακόπτεται συχνά η ειδική εξάσκηση της τεχνικής.
Μέσω πολύπλευρης εξάσκησης με διάφορα όργανα με μορφή εμποδίων, με παιδαγωγικά παιχνίδια με ή χωρίς μπάλα, με ασκήσεις επιδεξιότητας, με ρυθμικές κινητικές εκτελέσεις, με συνδυασμούς δρόμων και αλμάτων, διαμορφώνεται κατά την διάρκεια της άσκησης μια κατάσταση πολύπλευρης κινητικής μάθησης και εμπειριών, που παρέχει ερεθίσματα και για το παιχνίδι έξω από την προπόνηση.
Ανασκόπηση
Οι βασικές αρχές που αναφέρθηκαν για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας ισχύουν εξ' ολοκλήρου και για την πρώιμη σχολική ηλικία. Τόσο οι σύλλογοι, με το σχεδιασμό της προπόνησης, όσο επίσης και οι γονείς, θα πρέπει να εξασφαλίζουν ελεύθερο χρόνο για να ικανοποιείται η αναπτυγμένη ανάγκη των παιδιών για κίνηση και να εξισορροπείται ο μεγάλος χρόνος που τα παιδιά κάθονται αναγκαστικά στο σχολεία. Αν το παιδί δεν έχει αυτόν τον ελεύθερο χρόνο - κάτι που συμβαίνει συχνά στη προπόνηση -, περισσότερο παρακωλύεται παρά προάγεται η τόσο σημαντική για την ανάπτυξη, συγκέντρωση ψυχοκινητικών εμπειριών, μέσω μιας πολύ έντονης συστηματοποίησης της άσκησης. Κάθε προσωπική ανακάλυψη κινήσεων θα πρέπει να προάγεται διαρκώς και να υποστηρίζεται ακόμη και στη προπόνηση.
Για τα παιδιά της πρώιμης σχολικής ηλικίας είναι οπωσδήποτε απαραίτητη η μεγάλης διάρκειας παραμονή σε φυσικό περιβάλλον. διαμορφωμένη με άσκηση, παιχνίδια, κολύμβηση κτλ. Έτσι, επιτυγχάνεται επίσης μια εξισορρόπηση με το χρόνο παραμονής στο σχολείο. Ιδιαίτερα τα παιδιά, που προπονούνται σε κλειστές αίθουσες, έχουν ανάγκη τον καθαρό αέρα.
Τέτοια μέτρα, που ανήκουν επίσης στο σχεδιασμό της προπόνησης, είναι οπωσδήποτε απαραίτητα για την υγεία, την ευεξία και τη συνολική κινητική και φυσική ανάπτυξη, ενώ μερικές διαταραχές στη συμπεριφορά των παιδιών (παιδική νευρικότητα, απείθαρχη συμπεριφορά, ψυχοκινητική ανησυχία κ.α.) μπορεί να οφείλονται στο γεγονός, ότι δεν λαμβάνεται υπόψη η ανάγκη τους για κίνηση ή υπόκεινται σε πολύ αυστηρούς κανόνες.
Ιδιαίτερα από το 2ο-3ο σχολικό έτος είναι όλο και περισσότερο δυνατή η συνδυασμένη εξάσκηση βασικών τεχνικών στοιχείων από πολλά αθλήματα (ενόργανη γυμναστική, κλασικός αθλητισμός, αθλοπαιδιές, κολύμβηση, σκι κ.α.). Σε αυτήν την συνδυασμένη εξάσκηση δεν υπάρχει κανένας προσανατολισμός προς τις ιδανικές μορφές τεχνικής, πρόκειται για πολύπλευρες, απλοποιημένες βασικές τεχνικές πολλών αθλημάτων, που κυρίως δημιουργούν μια πλατιά βάση ψυχοκινητικών εμπειριών, απαραίτητη για την πιο εξειδικευμένη εξάσκηση της τεχνικής που αρχίζει αργότερα.
Η γυμναστική με όργανα θέτει πλέον από εδώ και πέρα αυξημένες απαιτήσεις δύναμης και επιδεξιότητας, υποστηρίζοντας την ανάπτυξη των φυσικών και συναρμοστικών ικανοτήτων. Επίσης εξασκούνται η ταχύτητα και η αντίδραση που συνδέονται με πολλές μορφές ασκήσεων. Επίσης, η βασική τεχνική των αθλοπαιδιών παρέχεται μέσα από προπαιχνίδια.
Στις αθλοπαιδιές, στην κολύμβηση, στις καταδύσεις, στην ενόργανη γυμναστική, στο τζούντο, στη πάλη, στο ποδόσφαιρο, στο καλλιτεχνικό πατινάζ, στο χόκεϊ, στο αλπικό σκι κ.α. ξεκινά παράλληλα με την πολύπλευρη εξάσκηση και η εξειδικευμένη ως προς το άθλημα βασική προπόνηση.
Πηγή : ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Dietrich Martin
.jpg)
.jpg)
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου