Η διαδοχική ακολουθία των προπονητικών στόχων



 
Επεξήγηση

Για τους λόγους που ήδη αναφέρθηκαν, η προπόνηση στην παιδική και εφηβική ηλικία διακρίνεται σε διαφορετικά διαδοχικά στάδια προπόνησης, όπου πρέπει να υλοποιούνται κάθε φορά διαφορετικοί εκπαιδευτικοί στόχοι. Η διαδοχική σειρά αυτών των στόχων είναι νομοτελειακή. Το χρονικό διάστημα που  καλύπτουν αυτά τα στάδια προπόνησης, εκτείνεται από το χρονικό σημείο έναρξης της προπόνησης μέχρι την ηλικία των πολύ υψηλών επιδόσεων.

Ορισμός

Η ηλικία των υψηλών επιδόσεων αποτελεί την περίοδο των ευνοϊκότερων δυνατών φυσικών, συναρμοστικών και ψυχικών προϋποθέσεων, για την επίτευξη των καλύτερων επιδόσεων σ' ένα συγκεκριμένο άθλημα.

Προβληματισμός

Λόγω του ότι το χρονικό σημείο έναρξης της προπόνησης διαφέρει από άτομο σε άτομο και οι απαιτήσεις των διαφόρων αθλημάτων, σε ότι αφορά τις δεξιότητες της τεχνικής και τις φυσικές ικανότητες, παρουσιάζουν σημαντικές διαφορές, προκύπτει η ήδη αναφερόμενη σχετική ανεξαρτησία μεταξύ της ηλικίας και των διαδοχικών στόχων και σταδίων προπόνησης (του μακροχρόνιου προγραμματισμού). Βάσει αυτών των συλλογισμών, στόχος της προπονητικής είναι η δημιουργία ενός μοντέλου ανάπτυξης της αθλητικής απόδοσης με γενική ισχύ.

Αξιολόγηση

Για τη συστηματική ανάπτυξη της απόδοσης θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας τα ακόλουθα:
  • Η συστηματική προπόνηση αρχίζει σε διαφορετική ηλικία στα διάφορα αθλήματα (στο καλλιτεχνικό πατινάζ συνήθως πολύ πιο νωρίς, απ' ό,τι στον κλασικό αθλητισμό).
  • Επίσης διαφέρει από άθλημα σε άθλημα και το χρονικό διάστημα έναρξης της ηλικίας των πολύ υψηλών επιδόσεων (μπορούμε π.χ. απλά να συγκρίνουμε την ενόργανη γυμναστική γυναικών με το δίαθλο).
Αυτές οι διαφορές προκύπτουν από την επίδραση της προπόνησης στους καθοριστικούς για κάθε άθλημα παράγοντες επίδοσης.

Αποτέλεσμα

Η προπόνηση στην παιδική και εφηβική ηλικία διαμορφώνεται μέσω της συστηματικής διαδοχής των διαφόρων στόχων, υπό την έννοια μιας νομοτελειακής διαδικασίας ανάπτυξης της αθλητικής απόδοσης.
Η χρονολογική ηλικία αποτελεί μόνο ένα έμμεσο κριτήριο διαβάθμισης των σταδίων προπόνησης. Κύρια κριτήρια διευθέτησης είναι :
  • οι νομοτέλειες ανάπτυξης της αθλητικής απόδοσης
  • ο χαρακτήρας των απαιτήσεων του κάθε αθλήματος και
  • ο ατομικός ρυθμός ανάπτυξης
Επεξήγηση

Κατά τον καθορισμό των σταδίων προπόνησης, αρχικά αναζητούνται σε κάθε άθλημα οι περίοδοι, όπου βρίσκεται η ειδική για το κάθε αγώνισμα ή άθλημα ηλικία των υψηλών επιδόσεων, από την οποία, υπολογίζοντας προς τα πίσω, επιχειρείται μια διαβάθμιση των σταδίων προπόνησης υπό τη μορφή μοντέλου.

Μοντέλο

Έτσι προκύπτουν τρία στάδια προπόνησης :
  • 1ο στάδιο : βασική εξάσκηση
  • 2ο στάδιο : βασική προπόνηση
  • 3ο στάδιο : εποικοδομητική προπόνηση
Πηγή : ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ 
Dietrich Martin

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο