Διαφορετικές μορφές έναρξης της προπόνησης
Ανασκόπηση
Λόγω της ανομοιογενούς οργάνωσης της προπονητικής διαδικασίας στον παιδικό αθλητισμό, παρατηρούνται τρεις διαφορετικές μορφές έναρξης της συστηματικής προπόνησης στα παιδιά και τους εφήβους, πάνω στις οποίες η προπονητική προσαρμόζει τους σχεδιασμούς εξάσκησης:
- πρόωρη έναρξη
- καθυστερημένη έναρξη
- εμβόλιμη έναρξη
1ο θέμα α) Πρόωρη έναρξη
Συναντάται σε συγκεκριμένα αθλήματα (καλλιτεχνικό πατινάζ, ενόργανη γυμναστική, τζούντο, τένις, κ.α.) λόγω της πρωτοβουλίας των ενηλίκων (γονείς) ή μέσω μιας πολύ πρόωρης έναρξης του αγωνιστικού συστήματος του οικείου αθλήματος.
Συζήτηση
Έτσι έρχονται σε επαφή με τη συστηματική άσκηση (προπόνηση) και τους αγώνες, παιδιά προσχολικής ηλικίας και της πρώιμης σχολικής ηλικίας, ήδη μέχρι την ηλικία των 8-9 ετών. Αυτή ακριβώς είναι η ηλικία, όπου υπάρχει η δυνατότητα ανάπτυξης της απόδοσης σύμφωνα με τον προσανατολισμό του ιδανικού μοντέλου που έχει περιγραφεί. Κάτι τέτοιο αποτελεί μια ασυνήθιστη ευκαιρία γι' αυτά τα παιδιά, με την προϋπόθεση ότι θα χρησιμοποιηθεί σωστά από παιδαγωγική και προπονητική-μεθοδική άποψη.
Παρ' όλα αυτά όμως, ακριβώς στα άτομα που ξεκίνησαν πρόωρα την προπόνηση, συχνά γίνεται το σφάλμα να εξειδικεύονται αμέσως συστηματικά και αν είναι δυνατό, να διεξάγονται ακόμη και αγώνες. Με αυτόν τον τρόπο χάνεται η ευκαιρία έναρξης της ανάπτυξης της αθλητικής απόδοσης με μια πολύπλευρη βασική εξάσκηση. Ακριβώς εδώ θα πρέπει να διατηρείται αυστηρά η εκάστοτε εξειδικευμένη ως προς το αγώνισμα απαίτηση, για νομοτελειακή διαδοχή στην ανάπτυξη της απόδοσης.
Σημείο προσοχής
Στα άτομα με πρόωρη έναρξη της προπόνησης, η μακροχρόνια δόμηση της προπόνησης διαιρείται σε τρία διαδοχικά ή αλληλοκαλυπτόμενα στάδια προπόνησης. Όσο πιο νωρίς πραγματοποιείται η έναρξη της προπόνησης, τόσο περισσότερο διαρκεί το χρονικό διάστημα του πρώτου και δευτέρου σταδίου προπόνησης.
Πηγή : ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΤΗς ΠΑΙΔΙΚΗΣ & ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Dietrich Martin
.jpg)
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου