Περιοδικότητα της προπόνησης στην παιδική και εφηβική ηλικία
Διαφοροποίηση της περιοδικότητας ανάλογα με το στάδιο ανάπτυξης
Εισαγωγή
Η κλασική θεωρία της περιοδικότητας απαιτεί αναθεώρηση και σύμφωνα με νεότερα δεδομένα, η περιοδικότητα θα πρέπει να εξετάζεται πολύ πιο διαφοροποιημένα, απ' ό,τι όπως έγινε γνωστή με το μοντέλο του MATWEJEW.
Σημείο προσοχής
Η περιοδικότητα δεν μπορεί να διεξάγεται χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ειδικές συνθήκες του αθλήματος, του επιπέδου απόδοσης και των σταδίων ανάπτυξης, ενώ για την προπόνηση στην παιδική και εφηβική ηλικία υπάρχουν επιπλέον δεσμεύσεις, λόγω της σχολικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Εξήγηση
Στην περίπτωση αυτή μας ενδιαφέρουν κυρίως οι ειδικές συνθήκες της περιοδικότητας ανάλογα με τα στάδια ανάπτυξης, που προκύπτουν από την νομοτελειακή ανάπτυξη της απόδοσης, με μια συγκεκριμένη διαδοχή των προπονητικών στόχων, όπως ήδη έχει περιγραφεί. Έτσι για το πρώτο στάδιο προπόνησης, ο κύριος στόχος είναι η "πολύπλευρη βασική εξάσκηση" και για το δεύτερο στάδιο, η "ανάπτυξη των ειδικών παραγόντων απόδοσης του αθλήματος".
Η ανάπτυξη των φυσικών ικανοτήτων σε αυτά τα δύο στάδια προπόνησης πραγματοποιείται ακόμη, σχετικά μη συστηματικά, μέσω των πολύπλευρων δυνατοτήτων του ίδιου του αθλήματος, της εκμάθησης κινήσεων εκτός του συγκεκριμένου αθλήματος, της παιγνιώδους προπόνησης και της εισαγωγής ειδικών ασκήσεων.
Το κύριο βάρος της προπόνησης στα δύο πρώτα στάδια προπόνησης δίνεται λοιπόν στην εκμάθηση των κινήσεων, στην εξάσκηση της τεχνικής και στην ανάπτυξη των συναρμοστικών ικανοτήτων. Ήδη, λόγω των στόχων που θέτονται σε αυτά τα δύο πρώτα στάδια εκπαίδευσης, όπως εκμάθηση των βασικών τεχνικών, διεξαγωγή και εκμάθηση ενός δεύτερου αθλήματος και πολύπλευρη συγκέντρωση κινητικών εμπειριών, το μοντέλο περιοδικότητας του MATWEJEW δεν μπορεί να έχει καμία ισχύ για τα παιδιά και τους εφήβους που βρίσκονται σε αυτά τα δύο στάδια προπόνησης. Εδώ θα πρέπει να αναπτυχθούν ειδικά μοντέλα για το κάθε άθλημα, που να λαμβάνουν υπόψη τους ιδιαίτερα τις περιόδους διακοπών του σχολείου και των διαφόρων εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Ένα τέτοιο μοντέλο περιοδικότητας με τη σειρά του, δεν έχει πλέον καμία ισχύ για το τρίτο στάδιο προπόνησης, γιατί εκεί μεταβάλλονται σημαντικά οι στόχοι που θέτονται. Το κύριο βάρος του τρίτου σταδίου δίνεται στην "ανάπτυξη των φυσικών ικανοτήτων" και στην "αύξηση των προπονητικών επιβαρύνσεων". Εδώ έχει ισχύ ένα μοντέλο με τον κλασικό κύκλο : "περίοδος προετοιμασίας-αγωνιστική περίοδος-μεταβατική περίοδος", ανεξάρτητα από το αν αυτός ο κύκλος επαναλαμβάνεται μία ή δύο φορές (διπλή περιοδικότητα) μέσα σ' ένα χρόνο.
Σημείο προσοχής
Το πρώτο στάδιο προπόνησης δεν χρειάζεται απολύτως καμία περιοδικότητα, ενώ το δεύτερο στάδιο προπόνησης απαιτεί ένα ιδιαίτερο μοντέλο περιοδικότητας, που να βασίζεται στους ρυθμούς των απαιτήσεων του σχολείου και να συμπεριλαμβάνει τις περιόδους των διακοπών.
Πηγή : ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Dietrich Martin
.jpg)
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου