Επίδραση της άσκησης στις ψυχοπνευματικές λειτουργίες
Η ευεργετική επίδραση της αερόβιας άσκησης δεν περιορίζεται μόνο στις βιολογικές προσαρμογές. Η άσκηση δε θωρακίζει μόνο την υγεία, δεν αναχαιτίζει μόνο τη βιολογική φθορά και δεν ανυψώνει μόνο τη βιολογική στάθμη του ανθρώπινου δυναμικού. Η ευεργετική της επίδραση επεκτείνεται και στις ψυχοκοινωνικές ιδιότητες της ανθρώπινης προσωπικότητας. Η συμβολή της στη ψυχολογική και κοινωνική ανάπτυξη του ατόμου είναι τεκμηριωμένη με ένα πλήθος από ερευνητικές εργασίες.
Σε μια χαρακτηριστική μελέτη που έγινε στο Πανεπιστήμιο του Purdue στις Η.Π.Α., μετρήθηκαν διάφορες ψυχολογικές ιδιότητες σε μεσήλικες άνδρες πριν και μετά από ένα δίμηνο αερόβιο γυμναστικό πρόγραμμα. Παρατηρήθηκε σαν αποτέλεσμα της άσκησης πως παράλληλα με την αερόβιά τους ικανότητα, τα άτομα αυτά βελτίωσαν την αυτοπεποίθησή τους και μείωσαν αισθητά το άγχος και τη νευρικότητα που τους διέκρινε πριν από την άσκηση.
Οι πιο αξιόλογες όμως σχετικές μελέτες έγιναν σε παιδιά σχολικής ηλικίας στο Vanves στα νότια προάστια του Παρισιού της Γαλλίας και στο Medford της πολιτείας του Oregon στις Η.Π.Α.
Οι μελέτες αυτές καταξιώνουν την άθληση σα μέσο αυτοπραγμάτωσης και αρμονικής ανάπτυξης των ψυχοπνευματικών δυνάμεων του παιδιού ή, για να θυμηθούμε την αρχαία διαίρεση, σα μέσο ανάπτυξης του λογιστικού, του θυμικού και του επιθυμητού.
Οι μελέτες του Vanves ξεκίνησαν από την ανησυχία πως το σχολικό πρόγραμμα ήταν τόσο πολύ φορτωμένο με ακαδημαϊκά μαθήματα, που μπορούσε να έχει δυσμενείς επιπτώσεις στην αρμονική και ισορροπημένη ανάπτυξη του παιδιού.
Έτσι, έθεσαν δοκιμαστικά σε εφαρμογή ένα σχολικό πρόγραμμα στο Δημοτικό Σχολείο, όπου το 1/3 του χρόνου αφιερώθηκε στη Φυσική Αγωγή. Δηλαδή, οι μαθητές που ακολουθούσαν το πρόγραμμα αυτό , αφιέρωναν 2 ώρες την ημέρα για άθληση και 4 ώρες για τα λοιπά μαθήματα. Το σύστημα αυτό εφαρμόστηκε παράλληλα με το παραδοσιακό, που πρόβλεπε μόνο 2 ώρες την εβδομάδα για άθληση. Τα πειράματα αυτά διάρκεσαν μια δεκαετία.
Από τη σύγκριση των δύο συστημάτων συμπέραναν πως παιδιά που γυμνάζονταν καθημερινά, αντίθετα με τους συνομηλίκους τους που γυμνάζονταν μόνο δύο ώρες την εβδομάδα :
* ωρίμασαν πιο γρήγορα και είχαν μεγαλύτερη αύξηση και ανάπτυξη,
* απέκτησαν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και αίσθηση αυτονομίας, περισσότερη κοινωνική προσαρμοστικότητα και συναισθηματική σταθερότητα, και
* απέδοσαν ασύγκριτα καλύτερα στα μαθήματά τους.
.συνεχίζεται
Πηγή: ΑΕΡΟΒΙΩΣΗ : ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Κ. COOPER (Επιστημονική Επιμέλεια Β. ΚΛΕΙΣΟΥΡΑ)
.jpg)
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου