Κινητική μάθηση και προπόνηση τεχνικής στην εφηβεία
Για την κινητική μάθηση και την προπόνηση τεχνικής στην εφηβεία, ισχύουν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
1ο θέμα
Η "μάθηση μέσω της μίμησης" που παρατηρείται στην προεφηβική ηλικία εγκαταλείπεται γρήγορα και πρέπει να αντικατασταθεί από το λόγο, δηλαδή από λεκτικές πληροφορίες, που ωστόσο είναι αποτελεσματικές όταν είναι σύντομες, μονοσήμαντες και απλές.
2ο θέμα
Δε θα πρέπει να μάθουμε νέες τεχνικές, κυρίως όταν έχει αναπτυχθεί ένα πολύπλευρο κινητικό ρεπερτόριο στην προεφηβική ηλικία.
3ο θέμα
Οι ήδη υπάρχουσες τεχνικές θα πρέπει να αφομοιωθούν συστηματικά, μέσω πολλών επαναλήψεων και διορθώσεων, ώστε να εξελιχθούν σε στερεότυπα.
4ο θέμα
Πολύ σημαντική σε αυτήν τη φάση είναι η χρήση της αύξησης της δύναμης και πάνω σε αυτήν τη βάση της βελτίωσης των δυναμικών συστατικών στοιχείων της τεχνικής. Ενώ στην προεφηβική ηλικία αναπτύσσεται κυρίως το « κινητικό πρότυπο» της τεχνικής, στην εφηβεία αναπτύσσεται εντονότερα η δυναμική, δηλαδή το πρότυπο δύναμης της τεχνικής.
Επιπλέον στην εφηβεία οι κινήσεις αποκτούν τις τυπικές ανδρικές ή γυναικείες ιδιαιτερότητές τους, ενώ αναπτύσσεται και η ατομική στιλ κινητικής συμπεριφοράς του κάθε ατόμου. Το ατομικό στιλ των κινήσεων θα πρέπει να παρατηρηθεί με προσοχή, γιατί είναι δύσκολο να αφομοιωθούν οι τεχνικοί, που αργότερα θα διορθωθούν.
Σύνοψη
Στη συνέχεια παρουσιάζονται σε αντιπαράθεση τα διαφορετικά χαρακτηριστικά κατά την κινητική μάθηση και την προπόνηση τεχνικής στην παιδική και εφηβική ηλικία :
|
Στα παιδιά |
Στους εφήβους |
|
1.Πλαστικότητα των νευρικών διαδικασιών:
2. Φυσική παρόρμηση για μάθηση ·
έμφυτος μηχανισμός δημιουργίας ·
παρόρμηση για κίνηση και παιχνίδι 3. Ικανότητα μίμηση
|
1. Υπάρχει ακόμη πλαστικότητα, αλλά λιγότερο έντονη: ·
αυξανόμενη διαφοροποιημένη αναστολή ·
ευνοϊκές συνθήκες ανάλυσης στον εγκεφαλικό φλοιό ·
καλύτερη εδραίωση και σταθεροποίηση των κινητικών στερεοτύπων ·
οι διαδικασίες διέγερσης παρουσιάζουν τάση ακτινοβολίας, μειώνοντας την κινητική ικανότητα μάθησης 2.Δεν υπάρχει πια φυσική παρόρμηση για μάθηση 3.Μάθηση μέσω του λόγου |
Πηγή: ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Dietrich Marin

Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου