Διαμόρφωση της προσωπικότητας



 
Εισαγωγή

Κάθε άτομο είναι διαφορετικό από τ' άλλα ως προς τις ιδιότητές του, το βαθμό ανάπτυξης διαφόρων σωματικών χαρακτηριστικών, τη φύση του, τη μοναδική και ανεπανάληπτη ιστορία της ζωής του, την πορεία του στη ζωή κ.α.

Η προσωπικότητα είναι κάτι το μοναδικό και αποτελεί μια ατομική μονάδα

Σύμφωνα με τη ψυχολογική - υποκειμενική έννοια, αυτή η μονάδα φαίνεται στη συνείδηση του "εγώ". "Εγώ είμαι αυτό που βλέπει, ακούει, βιώνει, λέει ή σκέφτεται να κάνει κάτι".

Προβληματισμός

Τα χαρακτηριστικά και οι ιδιότητες από τις οποίες δομείται κάθε προσωπικότητα, παρουσιάζουν σε όλες τις ηλικίες μια σχετική σταθερότητα, με συνέπεια να μπορούν να διακρίνονται μεταξύ τους οι διάφορες προσωπικότητες, ήδη από πολύ νεαρή ηλικία. Ωστόσο, αυτά τα χαρακτηριστικά και οι ιδιότητες μεταβάλλονται κατά τη διάρκεια των διαδικασιών ανάπτυξης, οι οποίες δρουν κυρίως ως διαδικασίες διαμόρφωσης και κοινωνικοποίησης της προσωπικότητας.

Σημείο προσοχής

Κάθε προσωπικότητα αναπτύσσεται ειδικά και σύμφωνα με το ατομικό της πεπρωμένο, με βάση ένα υψηλό ποσοστό αυτοκαθοδήγησης και κληρονομικών καταβολών, καθώς και μέσω της κοινωνικοποίησης. Γι' αυτόν τον λόγο, για τη συνολική διαδικασία ανάπτυξης των παιδιών, μπορούν να γίνουν μόνο γενικές δηλώσεις με πάρα πολύ μεγάλη προσοχή.

Αξιολόγηση

Τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας περιλαμβάνουν εκείνες τις μορφές βιωμάτων και συμπεριφοράς, που καθιστούν διαφορετικά μεταξύ τους δύο παιδιά ή δύο νέους. Αναπτύσσονται μέσω των διαφορετικών και μοναδικών κληρονομικών παραγόντων, καθώς και των διαφορετικών παραγόντων κοινωνικοποίησης στην οικογένεια, στη κοινωνική τάξη, στο σχολείο και μέσω άλλων σχέσεων μέσα στο κοινωνικό και φυσικό περιβάλλον. Γι' αυτόν τον λόγο αμφισβητείται, κυρίως από την εξελικτική ψυχολογία, το αν μπορούν να γίνουν γενικές δηλώσεις για την ανάπτυξη των παιδιών και κατά πόσο μπορεί να διατυπωθεί κάτι που να ισχύει γενικά για όλα τα άτομα μιας συγκεκριμένης ηλικίας, όπως για την προσχολική ηλικία, την πρώιμη και την όψιμη σχολική ηλικία. Σίγουρο είναι, ότι όλες οι διαδικασίες ωρίμανσης, μάθησης, κοινωνικοποίησης  και αυτοκαθοδήγησης, διεξάγονται ατομικά και έτσι ένας αυστηρός διαχωρισμός στα στάδια ανάπτυξης, μπορεί να έχει μόνο το χαρακτήρα ενός γενικού προσανατολισμού, με σχετική ισχύ για το κάθε άτομο.

Επεξήγηση

Με αυτές τις επιφυλάξεις, θα παρουσιαστούν στη συνέχεια μερικά τυπικά στάδια βιωμάτων και μορφών συμπεριφοράς.

...συνεχίζεται

Πηγή: ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ 
Dietrich Martin

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο