Συστατικά στοιχεία της ικανότητας επίδοσης στην αντίσταση από προπονητική άποψη



 
Ανασκόπηση και αποτέλεσμα





Η παραπάνω εικόνα παρουσιάζει τη "φυσιολογική" ανάπτυξη της αντοχής στα αγόρια και τα κορίτσια ηλικίας 7 έως 17 ετών και όχι τη βελτίωση της αντοχής που προήλθε από την προπόνηση. Αυτά τα αποτελέσματα προκύπτουν από μια σειρά ερευνών που διεξήχθησαν στην πρώην Ανατολική Γερμανία και εντοπίζουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των δύο φύλων. Στα αγόρια παρατηρείται μια μεγάλη βελτίωση της απόδοσης στην ηλικία μεταξύ 7 και 10 ετών, ενώ στη συνέχεια η απόδοση σταθεροποιείται για 4 περίπου χρόνια και μάλιστα κατά τη διάρκεια της όψιμης σχολικής ηλικίας και στην αρχή της εφηβείας. Με την εφηβεία σημειώνεται μια δεύτερη ώθηση στην εξέλιξη της αντοχής. Στα κορίτσια αντίθετα οι επιδόσεις βελτιώνονται συνεχώς μέχρι την ηλικία των 11 ετών, οπότε και επιτυγχάνεται το τελικό επίπεδο ανάπτυξης λόγω της ωρίμανσης. Έτσι στα κορίτσια, αποδεικνύονται υψηλά ποσοστά βελτίωσης της αντοχής που οφείλονται στην ωρίμανση, κυρίως κατά τη σχολική ηλικία.

2ο θέμα

Η αντοχή όμως έχει επίσης και συναρμοστικές προϋποθέσεις, που σημαίνει ότι οι επιδόσεις αντοχής προϋποθέτουν μια οικονομική και αποτελεσματική τεχνική των κινήσεων. Από πολλές δημοσιεύσεις είναι γνωστό ότι απλά και μόνο μιας οικονομικότερης τεχνικής μπορούν να επιτευχθούν στην κωπηλασία, στην κολύμβηση κ.α. καλύτερες επιδόσεις κατά 7 έως 30%. Επίσης είναι λογικό και δεν απαιτούνται επιστημονικά αποτελέσματα και έρευνες, για να διαπιστωθεί ότι περιορίζεται σημαντικά η οικονομία και η ταχύτητα προώθησης, όταν δεν κατέχεται η τεχνική, στο σκι μεγάλων αποστάσεων, τη παγοδρομία, τη κολύμβηση κτλ.
Το επίπεδο τεχνικής είναι αποτέλεσμα της ικανότητας καθοδήγησης και ρύθμισης και της ικανότητας προσαρμογής σε διαφορετικές καταστάσεις, που είναι αποτέλεσμα της κινητικής μάθησης και της κινητικής εμπειρίας. Σε αυτό το σημείο τίθενται ερωτήματα σχετικά με την ικανότητα κινητικής μάθησης των παιδιών, δηλαδή αν τα παιδιά παρουσιάζουν μια καλύτερη ικανότητα μάθησης απ' ό,τι οι ενήλικες. Χωρίς να θέλουμε να απαντήσουμε προκαταβολικά σε αυτό το ερώτημα, με βάση το σημερινό επίπεδο γνώσεων που προκύπτουν από τα συμπεράσματα :

Σημείο προσοχής

Στο τέλος της πρώιμης και στην όψιμη σχολική ηλικία τα παιδιά έχουν καλύτερες συναρμοστικές προϋποθέσεις και μπορούν να μάθουν δύσκολες κινήσεις γρηγορότερα και πιο σταθερά απ' ό,τι οι ενήλικες. Μέσω της ικανότητάς τους, να εκτελούν με παιγνιώδη μορφή εύκολα αυτές τις τεχνικές, έχουν επίσης καλές προϋποθέσεις και για την πραγματοποίηση επιδόσεων αντοχής. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για αγωνίσματα αντοχής που χαρακτηρίζονται από υψηλή συμμετοχή της τεχνικής.

3ο θέμα

Παράλληλα με τις σωματικές, τις συναρμοστικές και τις ψυχολογικές προϋποθέσεις, η ικανότητα επιδόσεων στην αντοχή καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό και από φυσιολογικά χαρακτηριστικά. Παρ' όλο που μέχρι πριν μερικά χρόνια ήταν συγκεχυμένα και αντιφατικά τα αθλητιατρικά δεδομένα για την ικανότητα αντοχής στην παιδική και εφηβική ηλικία, σιγά-σιγά διαπιστώνεται μια σταθεροποίηση των αποτελεσμάτων και μια κατά βάση θετική τοποθέτηση ως προς τις επιδόσεις αντοχής των παιδιών .

Επεξήγηση

Στη συνέχεια θα μελετήσουμε λεπτομερέστερα τις φυσιολογικές προϋποθέσεις της ικανότητας αντοχής των παιδιών και μάλιστα στα πλαίσια των διαφόρων ηλικιών. Κατά την παρουσίαση του σημερινού επιπέδου γνώσεων γι' αυτόν τον τομέα, βασιζόμαστε σε νεότερες έρευνες από την πρώην ομοσπονδιακή Γερμανία, την πρώην ανατολική Γερμανία, την Πολωνία και την Ουγγαρία.

Πηγή : ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ 
Dietrich Martin

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο