Δόμηση και σχεδιασμός της προπόνησης στην παιδική & εφηβική ηλικία




Έχει αναφερθεί ότι η προπόνηση στην παιδική και εφηβική ηλικία δεν είναι μια μειωμένη, σ' ό,τι αφορά την ποσότητα, προπόνηση ενηλίκων, αλλά ακολουθεί τις δικές της αρχές. 
Θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη της και να υποστηρίζει τις ατομικές διαδικασίες ανάπτυξης, να δομείται μακροπρόθεσμα, υπό τη μορφή φάσεων, με συστηματική επέκταση των στόχων που θέτονται και να προσανατολίζεται προς τις νέες απαιτήσεις του αθλήματος. Έτσι, η προπόνηση στην παιδική και εφηβική ηλικία διαθέτει μια δική της, μακροπρόθεσμη και διαχωρισμένη σε φάσεις, δόμηση για την ανάπτυξη της απόδοσης.

Η συστηματική μεταβολή των στόχων κατά την ανάπτυξη της απόδοσης

Εισαγωγή

Η προπόνηση στην παιδική και εφηβική ηλικία αποσκοπεί σε μια προοδευτική ανάπτυξη των παραγόντων της αθλητικής ικανότητας απόδοσης, με τη βοήθεια προπονητικών, μεθοδικών και παιδαγωγικών μέσων. Αυτή η ανάπτυξη πραγματοποιείται νομοτελειακά, που σημαίνει ότι οι διαδοχικοί προπονητικοί στόχοι, που εξασφαλίζουν τη συστηματική ανάπτυξη της απόδοσης, έχουν μια συγκεκριμένη, θα μπορούσαμε να  πούμε "νομοτελειακή" διαδοχή, όπως παρουσιάζεται στο ακόλουθο παράδειγμα.

Παράδειγμα

Για να γίνει κάποιος κολυμβητής, θα πρέπει αρχικά να εξοικειωθεί με το νερό και να αποκτήσει σιγουριά. Στη συνέχεια μαθαίνει τη γενική μορφή της τεχνικής του ελεύθερου στιλ, τις άλλες τεχνικές, καθώς και τις αντίστοιχες στροφές και εκκινήσεις και αποκτά γενική αντοχή. Ο επόμενος στόχος είναι η ανάπτυξη της εκλεπτυσμένης συναρμογής. Όταν κατέχει την τεχνική με εκλεπτυσμένη συναρμογή, αναπτύσσεται η κολυμβητική ταχύτητα. Πάνω σε αυτήν τη βάση εξασκούνται τελικά, η αντοχή στην ταχύτητα και η διατήρηση υψηλών ρυθμών. Τώρα πλέον, μπορούν να αυξηθούν συστηματικά οι προπονητικές επιβαρύνσεις κτλ.

Αξιολόγηση

Αυτό το παράδειγμα καθιστά σαφές, πώς καθορίζεται η ανάπτυξη της αθλητικής απόδοσης, από τη συστηματική διαδοχή των σταδιακά επιτυγχανόμενων ικανοτήτων (στόχων).
Η εκμάθηση της γενικής μορφής της τεχνικής του "ελεύθερου στιλ" είναι δυνατή αν υπάρχει ήδη ένας συγκεκριμένος βαθμός εξοικείωσης και σιγουριάς με το νερό. Επίσης η αύξηση της συχνότητας (ταχύτητα) προϋποθέτει την εκλεπτυσμένη συναρμογή της τεχνικής, η ανοχή υψηλού ρυθμού στη βασική αντοχή κτλπ.
Έτσι, από τη διαδοχική σειρά των διαφόρων επιμέρους στόχων, προκύπτουν συγκεκριμένα στάδια ανάπτυξης της αθλητικής απόδοσης. Η διαδοχική σειρά των επιμέρους στόχων δεν είναι αντιστρέψιμη. αντίθετα είναι λειτουργική και νομοτελειακή. Αν τώρα θελήσουμε να παρουσιάσουμε το σχεδιασμό της ανάπτυξης της αθλητικής απόδοσης, πρέπει να παρουσιάσουμε τη νομοτελειακή σειρά συγκεκριμένων, διαδοχικών προπονητικών στόχων.

Πηγή; ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ 
Dietrich Martin

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο