Ικανότητα αντοχής





Ορισμός

Αντοχή είναι η ικανότητα του οργανισμού να διατηρεί μια υψηλή αντίσταση ενάντια στη κόπωση, σε αθλητικές επιβαρύνσεις μεγάλης διάρκειας.

Εξήγηση

Από τη σκοπιά της φυσιολογίας αποδεικνύεται μέσω των τιμών ανάπτυξης οργανικών παραμέτρων, όπως η αερόβια ή αναερόβια ικανότητα. Ειδικά σε μερικά αγωνίσματα, όπως η κολύμβηση, τρέξιμο, κωπηλασία, κανό, ποδηλασία, σκι μεγάλων αποστάσεων, παγοδρομία κ. ά. παρουσιάζεται ως μετρήσιμη αθλητική επίδοση. Συνεπώς στον αθλητισμό, οι επιδόσεις αντοχής σχετίζονται πάντα με μια συγκεκριμένη αθλητική κίνηση ή τεχνική. Τα αθλήματα ή τα αγωνίσματα, που το αποτέλεσμά τους καθορίζεται κύρια από την ικανότητα αντοχής, χαρακτηρίζονται ως αθλήματα ή αγωνίσματα αντοχής.

1ος Προβληματισμός

Τι γνωρίζουμε όμως για την ικανότητα αντοχής των παιδιών και των εφήβων;

Συζήτηση

Στο παρελθόν είχε εκτιμηθεί συχνά ως πολύ μικρή. Ο Frey συγκέντρωσε τα αποτελέσματα των αθλητικών ερευνών που πραγματοποιήθηκαν μέχρι το 1976 - 77, από τις οποίες προκύπτουν τα ακόλουθα : σύμφωνα με τους SCHMUCKER/HOLLMANN και ULMER, μέχρι την ηλικία των 10 ετών δεν είναι δυνατή η ανάπτυξη της αερόβιας ικανότητας μέσω της προπόνησης. Οι FOMIN και FILIN τοποθετούν μάλιστα πολύ αργότερα το χρονικό σημείο, όπου υπάρχει δυνατότητα ανάπτυξης της αντοχής μέσω της προπόνησης, γιατί σύμφωνα με αυτούς τους συγγραφείς σχετίζεται με την αλματώδη αύξηση του όγκου της καρδιάς και συνεπώς του σφυγμού οξυγόνου, καθώς και του όγκου παλμού, που σημειώνεται μεταξύ της ηλικίας των 13 και 16 ετών, δηλαδή στην εφηβεία. Αντίθετα οι GURTLER και GARTNER  απέδειξαν τη δυνατότητα ανάπτυξης των ικανοτήτων αντοχής ήδη σε παιδιά ηλικίας 8 ετών.

Συνοψίζοντας τα προαναφερόμενα αποτελέσματα προκύπτει, σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα ανάπτυξης της αντοχής μέσω της προπόνησης στη προεφηβική ηλικία, ότι είναι αντιφατικά. Οι περισσότερες πηγές αναφέρουν ωστόσο, ότι τα παιδιά δεν αντιδρούν αρνητικά σε επιβαρύνσεις αντοχής, λόγω του ισορροπημένου καρδιοκυκλοφορικού τους συστήματος.

Είναι ικανά να δεχθούν αερόβιες επιβαρύνσεις παρ' όλο που δεν υπάρχει μεγάλη δυνατότητα ανάπτυξης της αντοχής μέσω της προπόνησης. Αντίθετα, για την εφηβεία αναφέρονται σε γενικές γραμμές λειτουργικά και μορφολογικά φαινόμενα προσαρμογής και έτσι μια καλή δυνατότητα ανάπτυξης μέσω της προπόνησης.

Αποτελέσματα αυτού του είδους, ότι δηλαδή τα παιδιά δεν είναι ικανά για επιδόσεις διάρκειας ή ότι πριν την εφηβεία δεν παρουσιάζουν μεγάλη δυνατότητα ανάπτυξης της αντοχής μέσω της προπόνησης, δημιούργησαν μια ολόκληρη φιλοσοφία στη προπόνηση, που γινόταν αποδεκτή πολλά χρόνια. Σύμφωνα με αυτήν τα παιδιά δεν είναι ικανά για επιδόσεις αντοχής μέχρι την εφηβεία και μάλιστα δεν παρουσιάζουν καμιά δυνατότητα ανάπτυξης της αντοχής μέσω  της προπόνησης. Τέτοιες δηλώσεις είχαν ως αποτέλεσμα τα παιδιά να θεωρούνται ικανά μόνο για επιδόσεις μικρού χρόνου.

...συνεχίζεται

Πηγή: ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ 
Dietrich Martin

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο