Ταλέντο και κληρονομικότητα





Όπως είναι γνωστό ο σπρίντερ γεννιέται. Η ικανότητα του σπρίντ δε μαθαίνεται, αλλά βασίζεται σε χαρίσματα που κληρονομούνται (ταλέντο). Από την άλλη μια τέτοια ικανότητα δεν υπάρχει απλά, αλλά αναπτύσσεται μέσω ερεθισμάτων μάθησης και προπόνησης. Αν λείπουν τέτοιου είδους ερεθίσματα μπορεί να μην αναγνωριστεί καθόλου ένα τέτοιο ταλέντο.

Επιστημονική θεώρηση

Από αυτό το παράδειγμα εξάγεται η ακόλουθη υπόθεση : όλες οι διαδικασίες ανάπτυξης έχουν τα όριά τους εκεί, όπου η "γενετική κληρονομιά" δεν έχει καμία επιπλέον ανάπτυξη, ή ότι η γενετική κληρονομιά δεν αναπτύσσεται, γιατί δεν εξελίσσεται μέσω διαδικασιών μάθησης και προπόνησης. Και εδώ ερχόμαστε και πάλι αντιμέτωποι με τη σχέση ανάπτυξης και απαιτήσεων που τίθενται από το περιβάλλον.

Συζήτηση

Ο όρος "γενετικός" σχετίζεται με τη κληρονομικότητα. Το γονίδιο είναι ένας κληρονομικός παράγοντας ή μια κληρονομική κατάθεση, που βρίσκεται στα κύτταρα. Τα γονίδια φέρουν κληρονομικές καταβολές με τη μορφή πληροφοριών. Στη μακροχρόνια παράδοση των θεωριών της εξελικτικής ψυχολογίας, η περιοχή "χαρίσματα και κληρονομικότητα" έπαιζε πάντα σημαντικό ρόλο. Σήμερα διαπραγματευόμαστε αυτό το θέμα υπό τον όρο «ταλέντο».
Συντηρητικές κοινωνικές δομές αναζητούν όπως είναι γνωστή η αιτιολόγηση των διαφορετικών επιτυχιών στη ζωή, στο γεγονός ότι στους ανθρώπους υπάρχουν βασικές διαφορετικές κληρονομικές καταβολές. Αντίθετα, σε κοινωνίες όπου πολιτικά επιδιώκεται η ισότητα των πιθανοτήτων επιτυχίας ξεκινά κανείς περισσότερο από μια θεωρία "ισότητας της αφετηριακής κατάστασης". Σε αυτήν την περίπτωση οι διαφορές των επιδόσεων αποδίδονται κυρίως σε διαφορές στις διαδικασίες μάθησης και εκπαίδευσης, δηλαδή στις επιρροές του περιβάλλοντος. Αυτό σημαίνει ότι στην περίπτωση μιας φυσιολογικής ανάπτυξης, ο καθένας στον οποίο θα παρέχονταν η δυνατότητα ως προς την τοποθεσία και θα μπορούσαν να επιτευχθούν οι ανάλογες συνθήκες μάθησης και προπόνησης, θα είχε τη δυνατότητα να γίνει δρομέας αλπικού σκι, ποδοσφαιριστής ή αθλητής καλλιτεχνικού πατινάζ πάρα πολύ. υψηλών επιδόσεων. Αυτές είναι δύο ακραίες ωστόσο πιθανές θεωρίες, που όμως βάσει των σημερινών επιπέδων γνώσεων δεν έχουν πλήρη ισχύ.
Παρ' όλο που έχει διεξαχθεί μια σειρά ερευνών σε διδύμους, τα αποτελέσματα των γενετικών, φυσιολογικών και ψυχολογικών ερευνών δίνουν ακόμη σχετικά λίγα στοιχεία για την πράξη. Γι' αυτόν το λόγο, τα αποτελέσματα διαμορφώνονται μόνον ως υποθέσεις.

Αποτελέσματα

Βάσει αυτών των γνώσεων δεν απομένει στην προπονητική τίποτε άλλο, παρά να χρησιμοποιήσει μια δυναμική έννοια των χαρισμάτων (έννοια του ταλέντου), έτσι όπως ακριβώς κάνει ο κλάδος της ψυχολογίας που ασχολείται με τις κλίσεις και το ταλέντο, υποθετικά ή με τη μορφή μοντέλου. Το αθλητικό ταλέντο θεωρείται προϊόν της αλληλεπίδρασης μεταξύ των παραγόντων κληρονομικότητα και επίδραση του περιβάλλοντος. Σε αυτή τη θεωρία βέβαια δίνεται ιδιαίτερη σημασία στους παράγοντες που οφείλονται στη κληρονομικότητα, αλλά μόνο υπό τον όρο ότι οι καταβολές εξελίσσονται κάτω από την επίδραση των εξωτερικών διαδικασιών. Γι' αυτόν τον λόγο το ταλέντο δε θα πρέπει να θεωρείται ως καθορισμένο εκ γενετής, μια και οι ικανότητες που δημιουργούν ένα ταλέντο μπορούν να αναπτυχθούν.
Λόγω της αλληλεπίδρασης του γενετικού δυναμικού και των εξωγενών επιδράσεων, μια ανθρώπινη εξέλιξη είναι μια διαδικασία "ανοικτή" και μπορεί να δυσκολέψει να προβλεφθεί. Έτσι, δεν μπορεί να καθοριστεί για το πού εξελίσσεται ένας άνθρωπος, και σε τι είναι ικανός, ως μεμονωμένο άτομο ή ως μέλος μιας ομάδας. 



Κληρονομικότητα -> Κοινωνικοπολιτικές επιρροές


Γενετικές διαδικασίες <- Εξωγενείς παράγοντες


Σημείο προσοχής

Η ανάπτυξη της αθλητικής απόδοσης εξαρτάται από παράγοντες κληρονομικότητας και εσωτερικής ωρίμανσης από μια πλευρά και από επιρροές του περιβάλλοντος από την άλλη. Αυτοί οι παράγοντες επηρεάζουν δυναμικά από κοινού το συνολικό σύμπλεγμα που λέγεται ταλέντο. Γι' αυτό το λόγο, το ταλέντο δεν είναι μόνο ένα, γενετικό, αλλά επίσης και κοινωνικό, παιδαγωγικό και προπονητικό- μεθοδικό πρόβλημα.


1 ος μετασχηματισμός

Προσχολική ηλικία

Περιλαμβάνει το χρονικό διάστημα από το 3 ο έως το 7 ο έτος της ηλικίας. Σ' αυτή τη περίοδο μικρής κοιλίας η εξέλιξη της μορφής του μικρού παιδιού (μικρός και παχύς κορμός, χωρίς ξεκάθαρα διαμορφωμένη μέση, τονισμένη, σχετικά μεγάλο κεφάλι, άκρα) στη μορφή του παιδιού σχολικής ηλικίας (μακρύς κορμός με ξεκάθαρα διαμορφωμένη μέση, μακρύτερα άκρα). , σχετικά μικρό κεφάλι).

Πρώιμη σχολική ηλικία

Περιλαμβάνει το χρονικό διάστημα από την Α΄ έως τη Γ΄ τάξη του δημοτικού σχολείου ή από το 7 ο έως το 10 ο έτος της ηλικίας. Είναι μια μεταβατική φάση μέχρι την εμφάνιση των πρώτων γνωρισμάτων ωρίμανσης.

Όψιμη σχολική ηλικία

Κορίτσια

Γ΄/Δ΄ έως Ε'/ΣΤ΄ τάξη στο δημοτικό σχολείο ή 10 ο / 11 ο έως 11 ο /12 ο έτος της ηλικίας

Αγόρια

Γ΄/Δ΄ έως  ΣΤ΄ τάξη στο δημοτικό σχολείο ή Α΄ τάξη γυμνασίου ή 10 ο /11 ο έως 12 ο /13 ο έτος της ηλικίας.

Έναρξη της επιταχυνόμενης κατά μήκος ανάπτυξης του σώματος, ταχύτατη ανάπτυξη των γενετικών οργάνων, σχηματισμός στήθους. 

2 ος μετασχηματισμός

Πρώτη φάση της εφηβείας (προεφηβεία)

Κορίτσια

Ε΄/ΣΤ΄ τάξη του δημ. σχ. έως Α΄/Β΄ τάξη του γυμνασίου ή 11 ο /12 ο έως 13 ο /14 ο έτος της ηλικίας

Αγόρια

ΣΤ΄ τάξη του δημ. σχ. ή Α΄ τάξη του γυμνασίου έως Β΄/Γ΄ τάξη του γυμνασίου ή 12 ο /13 ο έως 14 ο /15 ο έτος της ηλικίας

Η προεφηβεία περιλαμβάνει στα κορίτσια το χρονικό διάστημα από την έναρξη της ωρίμανσης των γενετικών οργάνων μέχρι την πρώτη έμμηνο ρύση και στα αγόρια μέχρι την εμφάνιση των πρώτων ώριμων σπερματοζωαρίων.

Σε αυτήν τη φάση, ατομικά να παρατηρηθούν αποκλίσεις +- 2 χρόνια (άτομα με πρόωρη και καθυστερημένη βιολογική ανάπτυξη).

Δεύτερη φάση

Κορίτσια

Α΄/Β΄ τάξη του γυμνασίου έως Α΄/Β΄ τάξη Λυκείου ή 13 ο /14 ο έως 17 ο /18 ο έτος της ηλικίας

Αγόρια

Β΄/Γ΄ τάξη του γυμνασίου έως Β΄/Γ΄ τάξη Λυκείου ή 14 ο /15 ο έως 18 ο /19 ο έτος της ηλικίας

Η εφηβεία διαρκεί στα κορίτσια από το χρονικό διάστημα της πρώτης έμμηνης ρύσης και στα αγόρια από την εμφάνιση των πρώτων ώριμων σπερματοζωαρίων μέχρι την επίτευξη της πλήρους σωματικής ωριμότητας. Στην αρχή της εφηβείας εμφανίζονται σημαντικές ατομικές διαφορές στην ανάπτυξη.

 

*Μοντέλα σταδίων αναπτύσσεται κατά GRIMM KAI KIRCHMAIR

Πηγή : ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ 
Dietrich Martin

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο