Πρόωρη και καθυστερημένη βιολογική ανάπτυξη
Μέρος 2ον
Αξιολόγηση
Η πρόωρη ή η καθυστερημένη βιολογική ανάπτυξη είναι καθοριστικής σημασίας για τον αθλητισμό επιδόσεων στα παιδιά, γιατί ευνοούν ή παρεμποδίζουν την ικανότητα απόδοσης στα πλαίσια μιας ηλικιακής ομάδας, - ανεξάρτητα από την ηλικία τους και το ταλέντο - , μέχρι να λάβει χώρα μια εξισορρόπηση με την ωρίμανση.
Το αγωνιστικό σύστημα των παιδιών και των εφήβων, όπως είναι δομημένο σύμφωνα με την ηλικία, δεν επιτρέπει μια αντικειμενική σύγκριση των επιδόσεων, ούτε για τα άτομα με πρόωρη, ούτε για τα άτομα με καθυστερημένη βιολογική ανάπτυξη. Έτσι ένας πρόωρα αναπτυγμένος 14χρονος, με το βαθμό ωρίμανσης ενός 16χρονου, λόγω της ωρίμανσης, έχει στους αγώνες, καλύτερες σωματικές προϋποθέσεις για τα αγωνίσματα αντοχής, τα ταχυδυναμικά αγωνίσματα και μερικές αθλοπαιδιές. Η άποψη, ότι οι νικητές των σχολικών πρωταθλημάτων δεν βρίσκονται αργότερα στις πρώτες θέσεις στα πρωταθλήματα εφήβων και των ενηλίκων, αποδεικνύεται σε πάρα πολλές περιπτώσεις. Πολλά από τα αγόρια και τα κορίτσια με πρόωρη βιολογική ανάπτυξη και επιτυχίες στα σχολικά πρωταθλήματα, δεν μπόρεσαν να αντιληφθούν ψυχολογικά τη σχετικά μειωμένη αύξηση της απόδοσής τους σε σχέση με άλλους συνομηλίκους τους. Αντικειμενικά είναι τα αγωνιστικά συστήματα. όπου στα πλαίσια των ηλικιακών βαθμίδων υπάρχουν κατηγορίες, όπως στα βαριά αθλήματα.
Εκεί όπου θα πρέπει να διαρκεί αρκετά η ευνοϊκή ηλικία κινητικής μάθησης, όπως στην ενόργανη γυμναστική, στο καλλιτεχνικό πατινάζ, στις καταδύσεις κ.ά. , τα πράγματα είναι διαφορετικά. Στα αθλήματα αυτά, ευνοούνται τα άτομα με καθυστερημένη βιολογική ανάπτυξη, γιατί ακριβώς σε αυτήν τη φάση ανάπτυξης παρέχεται πολύς χρόνος για την ανάπτυξη των αθλητικών ικανοτήτων τους.
Αποτελέσματα
Από αυτά τα στοιχεία προκύπτει ότι οι προπονητές που ασχολούνται με τον παιδικό και εφηβικό αθλητισμό, θα πρέπει να δώσουν μεγαλύτερη προσοχή στο πρόβλημα της πρόωρης και της καθυστερημένης βιολογικής ανάπτυξης.
Συμπεράσματα
1ο θέμα
Αν επιχειρήσουμε να εξάγουμε συμπεράσματα από τις μέχρι τώρα αναφορές για την ανάπτυξη, το ταλέντο, καθώς και την πρόωρη και καθυστερημένη βιολογική ανάπτυξη σε συνδυασμό με την αθλητική ικανότητα απόδοσης στην παιδική και εφηβική ηλικία, τότε έχουν σημασία δύο κύρια σημεία:
Πρώτον. η ημερολογιακή ηλικία δεν είναι αρκετό στοιχείο για να αποτελέσει τη βάση για τον καθορισμό του επιπέδου ανάπτυξης και της ικανότητας απόδοσης στον αθλητισμό των παιδιών και των εφήβων. Και μόνο η έναρξη της εφηβείας μπορεί να διαφέρει σε συνομήλικα αγόρια και κορίτσια μέχρι και 4 χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι ένας 12χρονος μπορεί να έχει καθυστερημένη βιολογική ανάπτυξη και να έχει τη βιολογική ηλικία ενός 10χρονου αγοριού, ενώ ένας άλλος νέος, της ίδιας ηλικίας, να έχει πρόωρη βιολογική ανάπτυξη και να έχει ήδη τη βιολογική ηλικία ενός 14χρονου.
2ο θέμα
Δεύτερον, ακόμη και η βιολογική ηλικία παρέχει έγκυρες πληροφορίες για την εκτίμηση των προπονητικών επιβαρύνσεων που μπορούν να δεχτούν τα παιδιά και οι έφηβοι, μόνο σε συνδυασμό με την προπονητική ηλικία και την ικανότητα απόδοσης.
Συσχέτιση βιολογικής ηλικίας, προπονητικής ηλικίας και προπονητικών επιβαρύνσεων
Γενετικές καταβολές <---> Βιολογική ηλικία
Βιολογική ηλικία <---> Προπονητικές επιβαρύνσεις
Γενετικές καταβολές <---> Προπονητικές επιβαρύνσεις
Γενετικές καταβολές <---> Προπονητική ηλικία / ικανότητα απόδοσης
Προπονητική ηλικία / ικανότητα απόδοσης <---> Προπονητικές επιβαρύνσεις
...συνεχίζεται
Πηγή : ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Dietrich Martin
.jpg)
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου