Ψυχοκινητική ικανότητα απόδοσης




Ορισμός

Η ψυχοκινητική ικανότητα απόδοσης είναι αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης κεντρικών οργάνων, των αισθητηριακών οργάνων, των εκτελεστικών οργάνων και των απαραίτητων ψυχικών παρορμήσεων. Στην ψυχοκινητική ικανότητα απόδοσης υπάγονται ο συντονισμός των κινήσεων, η καθοδήγηση των κινήσεων, η προσαρμογή των κινητικών ενεργειών σε διαφορετικές καταστάσεις, ο βαθμός εκμάθησης της τεχνικής, η ικανότητα νοητικής επεξεργασίας των κινήσεων και η κινητική μνήμη. Είναι αποτέλεσμα "διαδικασιών μάθησης", που προκύπτει από την αλληλεπίδραση ατόμου και περιβάλλοντος, βάσει κινητικών εμπειριών.

Προβληματισμός

Η ανθρώπινη φύση, είτε μελετάται φυλογενετικά, είτε οντογενετικά, οφείλει την ανάπτυξή της στη "μάθηση". Ο άνθρωπος μαθαίνει μέσω της ενεργητικής αλληλεπίδρασής του με το περιβάλλον. Για την ανάπτυξη της ψυχοκινητικής ικανότητας απόδοσης ο άνθρωπος χρειάζεται ερεθίσματα μάθησης, αφού ανταποκρίνεται στις αλληλεπιδράσεις του και στις σχέσεις του με το περιβάλλον μέσω ψυχοκινητικών ενεργειών. Έτσι, η ανθρώπινη φύση εξαρτάται κατά κύριο λόγο από ψυχοκινητικές ενέργειες μάθησης.

Ορισμός

Η μάθηση είναι λειτουργία ενός νευροφυσιολογικού μηχανισμού, όπου δημιουργείται μια διαρκής μνήμη λόγω των εμπειριών. Η διαδικασία μάθησης - μνήμης σήμερα θεωρείται κυρίως ως  μια δομική μεταβολή στα σημεία σύνδεσης (συνάψεις) των νευρικών ινών.

Εξήγηση

Σκοπός της κινητικής μάθησης στην προπόνηση είναι η συναρμογή και καθοδήγηση των κινήσεων, η προσαρμογή τους στις διάφορες καταστάσεις, η εκμάθηση κινητικών δεξιοτήτων και της τεχνικής, η εκτέλεση οικονομικότερων και αποτελεσματικότερων κινήσεων και τεχνικών, η απόκτηση μιας πολυδιάστατης κινητικής μνήμης και η ικανότητα νοητικής επεξεργασίας των κινήσεων.
Τα αποτελέσματα της μάθησης και της άσκησης χαρακτηρίζονται στην ψυχολογία γενικά ως μνήμη και για κινητικές εμπειρίες γίνεται λόγος για κινητική μνήμη. Στη νευροφυσιολογία η μνήμη περιγράφεται μέσω ενός σχεδίου εγγραμμάτων, γιατί θεωρείται ότι οι διαδικασίες μάθησης αφήνουν στο κεντρικό νευρικό σύστημα εγγράμματα (ίχνη).
Σήμερα είναι γενικά αποδεκτό από τους νευροφυσιολόγους ότι οι έντονες νευρικές δραστηριότητες αφήνουν ίχνη στο κεντρικό νευρικό σύστημα, που πρόσκαιρα αποτελούν δυναμικά εγγράμματα. Αυτή η διαδικασία θεωρείται μια νευρική, εξειδικευμένη δημιουργία ενός προτύπου μεταφοράς ώσεων στον εγκέφαλο.
Κατά τη μάθηση, καθώς επίσης και κατά την κινητική μάθηση, δημιουργείται μια ατομική μνήμη βάσει των εμπειριών, που σήμερα θεωρείται κυρίως ως δομική μεταβολή στις συνάψεις των νευρικών ινών.
Το ερώτημα λοιπόν, για την ικανότητα της κινητικής μάθησης στην παιδική και εφηβική ηλικία, θα πρέπει να συνδεθεί στενά με τη λειτουργία και την ωρίμανση του εγκεφάλου στα διάφορα στάδια ανάπτυξης, όπως έχει ήδη καταδειχθεί στις μέχρι τώρα αναφορές για την κινητική μάθηση.

Πηγή: ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ 
Dietrich Martin

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο