γ) Συναρμοστικές ικανότητες στην όψιμη σχολική ηλικία
Ανασκόπηση
Αυτή η ηλικία χαρακτηρίζεται πολύ εύστοχα ως η "πιο πρόσφορη ηλικία μάθησης" (MAINEL) ή "ηλικία επιδεξιότητας" (DIEM). Η εξαιρετική ικανότητα κινητικής μάθησης, που σημειώνεται ήδη στην προηγούμενη αναπτυξιακή βαθμίδα, επιτυγχάνει τώρα το ιδανικότερο επίπεδό της. Τα παιδιά αυτής της ηλικίας μαθαίνουν "με το πρώτο". Αυτή η ικανότητα ταχύτατης "μάθησης", θα πρέπει να θεωρείται ως κατεξοχήν συναρμοστική ικανότητα, προϋπόθεση γι' αυτό είναι το μέχρι τότε επιτυγχανόμενο γνωστικό και αισθητηριακό επίπεδο ανάπτυξης, που εκφράζονται μέσω του βαθμού ανάπτυξης της ικανότητας αντίληψης και παρατηρητικότητας. Ο ήδη αναπτυγμένος κιναισθητικός αναλυτής (μυϊκή αίσθηση) επιτρέπει μια εσωτερική εκτέλεση των παρατηρούμενων κινήσεων και έτσι την ικανότητα μίμησης. Τα παιδιά αυτής της ηλικίας δε μαθαίνουν τόσο, μέσω μιας ορθολογικής ανάλυσης όπως οι ενήλικες. Δε σκέφτονται για πολύ χρόνο, πως πρέπει να εκτελέσουν αυτές τις κινήσεις, αλλά συλλαμβάνουν συνολικά την πορεία της κίνησης, την εκτελούν νοερά και τη δοκιμάζουν.
Οι εξέχουσες προϋποθέσεις της κινητικής μάθησης συνηγορούν στη συγκέντρωση όσο το δυνατόν περισσότερων κινητικών εμπειριών από τα παιδιά αυτής της ηλικίας.
1ο θέμα
Η κιναισθητική ικανότητα διαφοροποίησης, που χαρακτηρίζεται ως αίσθηση της κίνησης και αποτελεί ουσιαστική προϋπόθεση για την κινητική μάθηση, παρουσιάζει το υψηλότερο σημείο της στην ηλικία μεταξύ 10 έως 13 ετών. Σε αυτήν την ηλικία φαίνεται να έχει ολοκληρωθεί η ανάπτυξη του κινητικού αναλυτή και από φυσιολογικής πλευράς, που σημαίνει "κινητική ωρίμανση". Αυτή τοποθετείται χρονικά πριν την σεξουαλική ωρίμανση και θεωρείται υπεύθυνη για την υψηλή ποιότητα κινητικής μάθησης, που χαρακτηρίζει αυτό το στάδιο ανάπτυξης.
2ο θέμα
Η ικανότητα προσανατολισμού στο χώρο συνεχίζει την ανάπτυξή της σε αυτήν την ηλικία, ωστόσο όμως όχι με τόσο υψηλό βαθμό βελτίωσης, όπως στην πρώιμη σχολική ηλικία. Περίπου στην ηλικία των 12 ετών, αυξάνονται οι διαφορές μεταξύ των δύο φύλων, προς όφελος των αγοριών. Αυτές οι διαφορές τείνουν να διατηρηθούν και σε προπονημένα αγόρια και κορίτσια.
3ο θέμα
Η ικανότητα ισορροπίας έχει σχεδόν αναπτυχθεί επίσης με το τέλος αυτού του σταδίου ανάπτυξης και δεν παρουσιάζει διαφορές μεταξύ των δύο φύλων.
4ο θέμα
Η σύνθετη ικανότητα αντίδρασης αναπτύσσεται σε αυτό το στάδιο ανάπτυξης μόνο σε μικρό βαθμό, μετά την πρώιμη σχολική ηλικία.
5ο θέμα
Η ικανότητα ρυθμού εμφανίζει σε αυτό το στάδιο ανάπτυξης, στην ηλικία των 11 ετών, για τα κορίτσια και 13 ετών, για τα αγόρια, σχεδόν το υψηλότερο επίπεδο ανάπτυξής της.
Πηγή: ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Dietrich Martin

Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου