Συνθήκες για την επιτυχία υψηλής αθλητικής επίδοσης

Μέρος 2ον



 
Παράγοντες που επιδρούν στα αποτελέσματα της προπόνησης. Η σχέση μεταξύ της προπονητικής επιβάρυνσης και της βελτίωσης της απόδοσης του αθλητή δεν είναι ανάλογη. Δέχεται και την επίδραση των συναισθημάτων του ιδίου του αθλητή και επηρεάζεται από πολυάριθμους εξωτερικούς παράγοντες. Σημαντικοί παράγοντες που θα πρέπει να τους υπολογίσει και να τους ελέγξει ο προπονητής, καταγράφονται στον παρακάτω πίνακα.


Πρώτα πρέπει να προσεχθούν εκείνοι που αναφέρονται στον τρόπο ζωής. Ένας αθλητής υψηλού επιπέδου θα πρέπει να ζει με τρόπο που να συμφωνεί με τις αθλητικές του δραστηριότητες. Η διατροφή του θα πρέπει να ελέγχεται με τον καλύτερο τρόπο, για να εξυπηρετεί την ειδική αθλητική του δραστηριότητα, θα πρέπει να κοιμάται αρκετά, να μην καπνίζει, να μην πίνει οινοπνευματώδη ποτά ή μεγάλες ποσότητες αναψυκτικών, που περιέχουν καφεΐνη ή να παίρνει ναρκωτικά, θα πρέπει να ζει μια κανονική ζωή με κατάλληλα ρυθμισμένες ώρες δουλειάς ή σπουδών, προπόνησης, συμμετοχής σε διανοητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις και να φροντίζει κανονικά το σώμα του. Με όσο μεγαλύτερη συνέπεια κρατάει τους κανόνες της υγιεινής ζωής, τόσο καλύτερα θα είναι τ' αποτελέσματα της προπόνησής του, και αντίθετα, όσο πιο συχνά παραβιάζει αυτούς τους κανόνες, τόσο χειρότερη θα είναι η επίδραση στη προπόνησή του. Γι' αυτό το λόγο, ένα από τα βασικά καθήκοντα του προπονητή, το οποίο δε θα πρέπει να αμελήσει ποτέ, είναι να μάθει τον αθλητή του να ζει μια κανονική ζωή. Ο αθλητής θα πρέπει να καταλάβει πως οι κατάλληλες συνθήκες ζωής είναι μια προϋπόθεση για υψηλότερη απόδοση, για σταθερότερη υγεία και μακροζωία.


Το σπίτι του αθλητή, οι δάσκαλοι και οι εκπαιδευτές του στο σχολείο και στις τεχνικές σχολές, οι  συμμαθητές του, οι συνάδελφοί του, οι φίλοι και η γυναίκα (ή ο άνδρας) του/της και όλοι οι άλλοι με τους οποίους σχετίζεται ο αθλητής, μπορούν να έχουν μια σημαντική επίδραση. Το να ενδιαφέρονται για τις αθλητικές του δραστηριότητες, η βοήθεια και η υποστήριξή τους, ο έπαινος, αλλά και η κριτική τους, έχουν μια προτρεπτική επίδραση πάνω στο νεαρό αθλητή. Να γιατί ο προπονητής και ο αθλητής θα πρέπει να προσπαθούν και οι δύο μαζί, για να κάνουν συμμάχους , τους γονείς, τους δασκάλους και τους επαγγελματικούς εκπαιδευτές. Όσο καλύτερα γνωρίζει ο προπονητής ν' ανταπεξέρχεται στα πολλά εκπαιδευτικά προβλήματα και να παροτρύνει τους νεαρούς αθλητές για υψηλότερες επιδόσεις στο σχολείο και γενικά στις σπουδές του, τόσο ευκολότερα θα είναι γι' αυτόν να το επιτύχει.


Η προπόνηση πρέπει να στοχεύει στις απαιτήσεις ικανότητας, τις ειδικές για το συγκεκριμένο αγώνισμα. Ο άμεσος στόχος όλων των μορφών προπόνησης για την αγωνιστική άθληση είναι η επίτευξη καλών επιδόσεων στους αγώνες. Όσο πιο σταθερά η προπόνηση και οι εξωγενείς παράγοντες (π.χ. δίαιτα, ρουχισμός, εξοπλισμός για προπόνηση και αγώνες) στοχεύουν στη προετοιμασία του αθλητή για τις ειδικές αγωνιστικές απαιτήσεις ενός συγκεκριμένου αθλήματος, τόσο πιο αποτελεσματική θα είναι η προπόνηση. Αυτό ισχύει και για τις συνθήκες που θα υπάρξουν κατά τη διάρκεια των αγώνων και για το επίπεδο που θα πρέπει να φτάσει η απόδοση στους αγώνες. Εφόσον ο αθλητής μπορεί να κινητοποιήσει αυτές τις επιδεξιότητες, ικανότητες και ψυχολογικές ιδιότητες που απέκτησε στη προπόνηση, η συστηματική προπόνηση προϋποθέτει μια σαφή γνώση των εξειδικευμένων απαιτήσεων των αγώνων. Από το σημείο αυτό πηγάζει το ερώτημα σχετικά με το ποιοί παράγοντες και ποιές συνθήκες επιδρούν στην αθλητική απόδοση. Η έκφραση "παράγοντες απόδοσης", όπως χρησιμοποιείται εδώ, αναφέρεται σ' ένα πολύπλοκο προσωπικό μεταβλητό δυναμικό το οποίο καθορίζει την αθλητική απόδοση. Αυτές οι προϋποθέσεις της απόδοσης του αθλητή, που συνήθως καλούνται παράγοντες απόδοσης, είναι εκείνοι που πρέπει ν' αναπτυχθούν συστηματικά κατά τη πορεία της άσκησης και που πρέπει να φτάσουν σ' ένα ορισμένο επίπεδο, ειδικό για το αγώνισμα, αν ο σκοπός μας είναι να επιτύχουμε στους αγώνες την προσχεδιασμένη απόδοση. Μ' αυτή την έννοια η αθλητική απόδοση είναι το αποτέλεσμα που επιτυγχάνεται στους αγώνες από έναν αθλητή ή μια ομάδα, το οποίο καθορίζεται από κάποιους βαθμούς ή εκατοστά. Οι περιστάσεις και οι απαιτήσεις που χαρακτηρίζουν τη πορεία ή την εκτέλεση του αγώνα συμπεριλαμβάνονται σ' αυτόν τον ορισμό.

...συνεχίζεται

Πηγή : ΠΡΟΠΟΝΗΤΙΚΗ - ΜΕΓΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ 
D. HARRE

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο