Ο αποτελεσματικός καθηγητής Φυσικής Αγωγής και/ή προπονητής με βάση το περιβάλλον εργασίας



 
Παρά τη σημασία που έχει το μοντέλο του Fielder για την ηγεσία στα σπορ, ως σήμερα η χρήση του ήταν περιορισμένη. Μέρος της διστακτικότητας για τη χρήση του οφείλεται στο γεγονός ότι οι σχετικές έρευνες δεν στηρίζουν πάντα τις αρχικές υποθέσεις του Fielder (1954). Ακόμα και στις πρώτες του έρευνες ο Fielder βρήκε διαφορετικά αποτελέσματα, που τονίζουν ότι στις ομάδες, όπου τα μέλη μιας ομάδας προτιμούν τους φίλους και ως συνεργάτες (ψηλό L.P.C.), η απόδοση ήταν χειρότερη από την περίπτωση, όπου τα μέλη διάλεξαν ως συνεργάτες άλλους, εκτός φίλων. Επίσης, βρήκε ότι οι ομάδες του Μπάσκετμπολ, που αποδίδουν καλά, ασχολούνται κυρίως με το άθλημά τους, ενώ ανεπιτυχείς ομάδες ασχολούνται περισσότερο με τις διαπροσωπικές σχέσεις.
Οι αποδείξεις υπέρ της άποψης ότι η ομάδα είναι πιο αποτελεσματική, αν έχει προπονητή που ενδιαφέρεται περισσότερο για τις σχέσεις του με τους παίκτες, δεν είναι πολλές, αλλά αυτό βρήκε ο Danielson (1976), που μελέτησε 40 προπονητές του παιδικού Χόκεϊ.
Ορισμένες άλλες έρευνες κινήθηκαν προς την ίδια κατεύθυνση, αλλά τα αποτελέσματα διαφέρουν. Έτσι οι Cooper και Payne (1972) μελέτησαν 22 ποδοσφαιρικές ομάδες Α΄ κατηγορίας στην Αγγλία. Με τη χρήση ειδικού ερωτηματολογίου, μέτρησαν το βαθμό που οι προπονητές ασχολούνταν κυρίως με το άθλημα, τον εαυτό τους ή τις σχέσεις με τους παίκτες. Οι προπονητές που ασχολούνταν κυρίως με το άθλημα, ορίστηκαν ως άτομα που ενδιαφέρονταν να γίνει καλά η δουλειά τους στο τεχνικό τομέα. Εκείνοι που ασχολούνταν με τον εαυτό τους, ενδιαφέρονταν για προσωπικά οφέλη, άσχετα με το πόσο καλά έκαναν την δουλειά τους ή τις επιδράσεις που είχαν στα μέλη της  ομάδας. Τέλος, ο προπονητής που είναι προσανατολισμένος προς την αλληλεπίδραση με τους παίκτες, είναι εκείνος που ενδιαφέρεται να αναπτύξει φιλικές και ευχάριστες σχέσεις με αυτούς.



 Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι ομάδες με προπονητή που ασχολούνταν κυρίως με το τεχνικό μέρος της δουλειάς του, ήταν οι πιο πετυχημένες. Τα αποτελέσματα αυτά συμφωνούν με αυτά της έρευνας των Filder, Hartman & Rubin (1951) που έγιναν με ομάδες Basketball. Τα αποτελέσματα όμως αυτά έρχονται σ' αντίθεση με την "Αυτοεκπληρούμενη Προφητεία", σύμφωνα με την οποία ο Κ.Φ.Α. και/ή προπονητής, που θα αναπτύξει ζεστές και φιλικές σχέσεις με τους παίκτες, θα αυξήσει την αυτοπεποίθηση της ομάδας, θα μειώσει το άγχος σχετικά με το κύρος του κάθε παίκτη στην ομάδα, με συνέπεια να υπάρχει μεγαλύτερη συνοχή στην ομάδα. Τα αποτελέσματα όμως έχουν δείξει ότι η απόδοση της ομάδας δε σχετίζεται πάντα με τη συνοχή της ομάδας. Έτσι, θα μπορούσε κανείς, με βάση τα παραπάνω ερευνητικά δεδομένα, να ισχυρισθεί ότι οι μη αποτελεσματικές ομάδες ενδιαφέρονται περισσότερο για τις καλές διαπροσωπικές σχέσεις, ενώ οι πετυχημένες ενδιαφέρονται κυρίως για την καλή απόδοση της ομάδας και όχι η ανάπτυξη καλών σχέσεων μεταξύ των παικτών.

...συνεχίζεται

Πηγή : ΑΘΛΗΤΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ
Δρ. ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΓΑΝΗΣ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο