Σχέση μεταξύ βιολογικής ανάπτυξης και ικανότητας απόδοσης στον αθλητισμό

Μέρος 2ον...





Αξιολόγηση 1ου θέματος

Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία η ανάπτυξη των παιδιών και των εφήβων καθορίζεται κατά πρώτο λόγο μέσω διαδικασιών ωρίμανσης, που είναι οι περισσότερες γνωστές σε μας και οι πιο εμφανείς. Ως ωρίμανση αντιλαμβανόμαστε την ψυχοσωματική λειτουργική και οργανική ανάπτυξη μέχρι την πλήρη ανάπτυξη, την ωριμότητα. Σε αυτήν τη διαδικασία συμμετέχουν η ανάπτυξη του σώματος, του νευρομυϊκού και του καρδιοκυκλοφορικού συστήματος μέχρι το φυσιολογικό επίπεδο λειτουργικής ικανότητας, καθώς και αλλαγές στη λειτουργία των ενδοκρινικών αδένων, που είναι επίσης υπεύθυνοι για τα ενστικτώδη και συναισθηματικά στοιχεία της συμπεριφοράς. Πριν να είναι σε θέση ένας αναπτυσσόμενος οργανισμός να πραγματοποιήσει μια συγκεκριμένη ενέργεια ή απόδοση, θα πρέπει προηγουμένως να έχουν αναπτυχθεί οι αναγκαίες γι' αυτό λειτουργίες. Για παράδειγμα ένα παιδί είναι σε θέση να αποκτήσει δεξιότητες, όπως η αναρρίχηση σε ένα στύλο, ή η εκτέλεση ενός άλματος κτλ. , μόνο όταν το νευρομυϊκό του σύστημα έχει επιτύχει έναν ορισμένο βαθμό ωρίμανσης. Κάτι τέτοιο θα ήταν δύσκολο να επιτευχθεί από ένα τετράχρονο αγόρι, επειδή το επίπεδο ωρίμανσής του είναι ακόμη χαμηλό, ενώ θα μπορούσε να επιτευχθεί πολύ καλά από έναν δεκάχρονο.
Επίσης, η εκλεπτυσμένη μορφή τεχνικής μπορεί να αναπτυχθεί, όταν οι ψυχοκινητικές λειτουργίες έχουν φθάσει σε τέτοιο βαθμό, ώστε να μπορούν να συντονιστούν οι κινητικές ενέργειες.

Αξιολόγηση 2ου θέματος

Δεύτερον, σύμφωνα με τη θεωρία της εξελικτικής ψυχολογίας στην «ανάπτυξη» συμμετέχουν και διαδικασίες κοινωνικοποίησης, μόνο που δεν είναι τόσο ορατές σε εμάς, όπως οι διαδικασίες ωρίμανσης. Ένας άνθρωπος κοινωνικοποιείται μέσω του κοινωνικού του περιβάλλοντος, δηλαδή της οικογένειας, του σχολείου, του επαγγέλματος, της περιοχής όπου μεγαλώνει, της γλώσσας, των ιδιωτών συνθηκών διαβίωσης, του κοινωνικού στρώματος στο οποίο ανήκει και της πολιτικής κατάστασης που καθορίζει και την κοινωνική κατάσταση στην οποία ζει κάποιος. Έτσι, οι διαδικασίες κοινωνικοποίησης στην πρώην Ανατολική Γερμανία ήταν διαφορετικές απ' ό,τι στην πρώην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, και σε αυτά τα δύο κράτη διαφορετική απ' ό,τι στο Περού. Επίσης το "κοινωνικό περιβάλλον" καθορίζεται από τα εκάστοτε έθιμα, τις συνήθειες, το είδος της εργασίας, τη συμπεριφορά κατά τον ελεύθερο χρόνο και τις καταναλωτικές, τις οικονομικές συνθήκες, το μορφωτικό επίπεδο κτλ. Απ' όλες αυτές τις επιδράσεις του περιβάλλοντος στο παιδί και τον έφηβο προκαλούνται νόρμες, πρότυπα συμπεριφοράς, καθώς και προσδοκίες. Τα παιδιά και οι έφηβοι «επηρεάζονται» από τέτοιες επιρροές, που επιδρούν με λανθάνοντα τρόπο επάνω τους, μέσω της μίμησης, των προσδοκιών και των υποδείξεων συμπεριφοράς, νόρμες και πρότυπα συμπεριφοράς σχετικά με ασυναίσθητα και απρογραμμάτιστα, απλά και μόνο γιατί ζουν και αναπτύσσονται μέσα σε αυτό. το κοινωνικό περιβάλλον.
Τα παιδιά και οι έφηβοι ταυτίζονται με τις αξίες που τους μεταφέρει το κοινωνικό περιβάλλον. Η ψυχολογία του βάθους έχει αποδείξει μάλιστα, ότι ο τρόπος ζωής και δράσης μπορούν να επηρεάσουν έντονα ένα παιδί και για παράδειγμα αυτοί οι παράγοντες να είναι συνυπεύθυνοι για κινητικές ενέργειες και κινητικά φράγματα στα παιδιά. 

...συνεχίζεται

Πηγή: ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Dietrich Martin

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο