Η προπόνηση στην παιδική και εφηβική ηλικία έχει δικούς της στόχους και περιεχόμενα
Προβληματισμός Ήδη αυτός ο τίτλος σηματοδοτεί τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της προπόνησης στην παιδική και εφηβική ηλικία, δεν πρόκειται για μια μειωμένη ποσοτική και ποιοτική προοπτική ενηλίκων, αλλά αναφέρεται σε δικές της προϋποθέσεις και νομοτέλειες.
Η προπονητική διαδικασία διαφέρει στα παιδιά και τους εφήβους σε τρία βασικά σημεία, σε σχέση με την προοπτική των ενηλίκων.
Σημεία προσοχής. Η προπόνηση στην παιδική και εφηβική ηλικία :
1. λαμβάνει υπόψη τις συνθήκες των διαδικασιών Ανάπτυξη και τις υποστηρίζει
2. δομείται μακροπρόθεσμα, κατά στάδια, με συστηματική επέκταση των στόχων που θέτονται και οργανώνεται βάσει μιας προοπτικής.
3. ρυθμίζεται από τη συστηματική επέκταση των απαιτήσεων του σχετικού αθλήματος
Εξήγηση
Για την επεξήγηση αυτών των βασικών σημείων παραθέτουμε μερικά παραδείγματα :
Σ' έναν δεκάχρονο η ανάπτυξη της μέγιστης δύναμης σίγουρα δεν παίζει ακόμη σημαντικό ρόλο. Οι επιβαρύνσεις που θέτονται χαρακτηρίζονται από πολυπλερικότητα, συνδέονται με την εκτέλεση διαφόρων κινήσεων και υποστηρίζουν τη φυσική διαδικασία ωρίμανσης, προσφέροντας όσο το δυνατόν πιο πολύπλευρα ερεθίσματα ανάπτυξης. Επίσης, ο προπονητικός στόχος ενός δωδεκάχρονου δεν προσανατολίζεται στην πρόκριση για τους Ολυμπιακούς Αγώνες ή στην επίτευξη των Ολυμπιακών καλύτερων επιδόσεων στο εθνικό πρωτάθλημα, αλλά στην εκτενέστερη εκμάθηση της τεχνικής εκτέλεσης των κινήσεων του σχετικού αθλήματος ή αγωνίσματος, αν είναι δυνατόν μέχρι το επίπεδο της εκλεπτυσμένης συναρμογής. Και αυτό γιατί, για την πραγματοποίηση μιας επίδοσης, απαιτείται η εκπλήρωση κάποιων προϋποθέσεων, που αποτελούν τη βάση. Επίσης ένα αγώνισμα διαμορφώνεται όπως ακριβώς και η διδακτική ύλη, αρχίζοντας με τα απλά στο πρώτο μάθημα. Έτσι προηγείται του άλματος στο σκι, αρχικά η κατάβαση, οι αλλαγές κατεύθυνσης, το άλμα πάνω από λοφίσκους χιονιού, η εξοικείωση με τις μεγαλύτερες φάσεις κτλ.
Με αυτά τα παραδείγματα επιχειρείται μια προσπάθεια επεξήγησης των κυρίων αρχών της προπόνησης στην παιδική και εφηβική ηλικία.
Προβληματισμός Προηγουμένως ωστόσο, θα πρέπει να αναφερθεί και ένα άλλο σημείο. Αν αναλογιστούμε, ότι ανάλογα με το άθλημα ή το αγώνισμα πολύ υψηλές αθλητικές επιδόσεις προϋποθέτουν μια 6ετή έως 15ετή προπαρασκευαστική προπόνηση, στην αρχή της οποίας βρίσκεται η προπόνηση στην παιδική και εφηβική ηλικία, τότε γίνεται σαφής η ανάγκη συστηματοποίησης της προπόνησης των αναπτυσσόμενων αθλητών.
Σημείο προσοχής!!! Πολύ υψηλές αθλητικές επιδόσεις μπορούν να επιτευχθούν μόνο όταν πραγματοποιηθεί η ανάπτυξη και η εκμάθηση των απαραίτητων φυσικών, τεχνικοκινητικών και ψυχικών παραγόντων της επίδοσης ήδη στην παιδική και εφηβική ηλικία, γιατί η βελτίωση της επίδοσης μέχρι την ηλικία των πολύ υψηλών επιδόσεων απαιτεί μια συστηματική προπόνηση διάρκειας 6 έως 15 ετών.
Σύνοψη: Έτσι η προπόνηση στην παιδική και εφηβική ηλικία αποτελεί ένα σημαντικό παιδαγωγικό και προπονητικό-μεθοδικό έργο, στα πλαίσια ενός πολυετούς προπονητικού σχεδιασμού, όπου οι προπονητές των νέων φέρουν μεγάλη παιδαγωγική ευθύνη, και η οποία έχει ως αποτέλεσμα τη συνεχή βελτίωση της απόδοσης.
Πηγή : ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Ντίτριχ Μάρτιν
.jpg)
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου