Σχέση μεταξύ βιολογικής ανάπτυξης και ικανότητας απόδοσης στον αθλητισμό
Εισαγωγή
Το κύριο χαρακτηριστικό των παιδιών και των εφήβων είναι ότι βρίσκονται σε μια εμφανή διαδικασία ανάπτυξης, δεν έχουν "ολοκληρώσει" ακόμη την ανάπτυξή τους ή όπως αλλιώς λέγεται δεν είναι ακόμη "ώριμοι". Αντίθετα οι διαδικασίες ανάπτυξης που σημειώνονται στους ενήλικες δεν είναι τόσο σαφείς. Τα παιδιά και οι έφηβοι βρίσκονται σε μια διαδικασία προοδευτικών αλλαγών των σωματικών τους χαρακτηριστικών και των χαρακτηριστικών συμπεριφοράς. Αυτή η ανάπτυξη υπόκειται σε συγκεκριμένες νομοτέλειες, που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη επίσης και κάτω από τις συνθήκες της αθλητικής προπόνησης.
Ανάπτυξη
Ορισμός
Ως ανάπτυξη χαρακτηρίζονται οι παρατηρούμενες αλλαγές και διαφοροποιήσεις των ατομικών χαρακτηριστικών σ' ένα καθορισμένο χρονικό διάστημα. Πραγματοποιείται κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες και απαιτήσεις του περιβάλλοντος και συνδέεται με τις ενέργειες και δραστηριότητες του ατόμου.
1ο Θέμα
Συνεπώς η ανάπτυξη της προσωπικότητας δε θα πρέπει να θεωρείται μόνο ως αποτέλεσμα των διαδικασιών της βιολογικής ανάπτυξης και ωρίμανσης, γιατί οι διαδικασίες ανάπτυξης εξαρτώνται κατά κύριο λόγο από τις συνθήκες και τις απαιτήσεις του περιβάλλοντος, που επιδρούν στη πορεία αυτής της διαδικασίας.
Έτσι γνωρίζουμε σήμερα δωδεκάχρονους μαραθωνοδρόμους που διανύουν αυτή την απόσταση σε χρόνο λιγότερο από 3 ώρες και οι οποίοι δε θα είχαν εξελιχθεί ποτέ σε μαραθωνοδρόμους με μια τέτοια οργανική ικανότητα απόδοσης, αν δεν είχαν έρθει μέσω του κοινωνικού τους περιβάλλοντος σε επαφή με το άθλημα. Επίσης έχουμε δωδεκάχρονες αθλήτριες της ενόργανης γυμναστικής και του καλλιτεχνικού πατινάζ μ' ένα ρεπερτόριο τεχνικών δυνατοτήτων που είναι μόλις λίγο πίσω από το παγκόσμιο επίπεδο. Κι αυτές επίσης δε θα είχαν αναπτύξει ένα τέτοιο επίπεδο κίνησης και συναρμογής, αν δεν τις είχε οδηγήσει κάποιος σ' αυτήν την προπόνηση. Αυτά τα παραδείγματα δείχνουν, ότι η διαδικασία ανάπτυξης καθοδηγείται σημαντικά από τις ενέργειες και δραστηριότητες των συγκεκριμένων ατόμων.
2ο Θέμα
Κάθε ατομική ανάπτυξη είναι επίσης πάντα μοναδική, όχι συγκρίσιμη και όχι επαναλαμβανόμενη. Δεν υπάρχουν όμοιες διαδικασίες ανάπτυξης. Αυτό ισχύει ακόμη και για τους διδύμους.
Κάθε άνθρωπος εξελίσσεται μέσω διαφορετικών, ατομικών διαδικασιών ανάπτυξης σε μια ξεχωριστή προσωπικότητα.
Προβληματισμός
Σε αυτήν τη διαδικασία αλληλεπίδρασης μεταξύ ανάπτυξης και περιβάλλοντος, ωρίμανσης και δραστηριότητας, εξάγονται 4 στοιχεία, που, σε αντιστοιχία με τη θεωρία της εξελικτικής ψυχολογίας, καθορίζουν τη διαδικασία ανάπτυξης :
- Διαδικασίες ωρίμανσης
- Διαδικασίες κοινωνικοποίησης
- Διαδικασίες μάθησης και άσκησης
- Διαδικασίες αυτοκαθοδήγησης
...συνεχίζεται
Πηγή: Προπόνηση Στην Παιδική & Εφηβική Ηλικία
Dietrich Martin
.jpg)
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου